2 czerwca 2022 r. my, członkowie Koła Naukowego Pedagogów, uczestnicząc w warsztatach prowadzonych przez dr Joannę Jachimowicz, poznaliśmy nietypowe wykorzystanie polskich rapowych utworów. Po krótkim wprowadzeniu do tematyki warsztatów, w czterech blokach zajęciowych opartych o przykładowe scenariusze zajęć, studenci analizowali utwory rapowe:
- „Siewcy” w wykonaniu Zeusa,
- „Dom” autorstwa B.R.O.
- „Żyj” w wykonaniu Bas Tajpana
- „Widzę dziś” autorstwa Boba One.
Studenci na podstawie tekstów piosenek i teledysków wykonywali ćwiczenia, które potem mogą sami wykorzystywać w pracy pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą.
Podczas analizy utworu i teledysku, które były jednym z zadań w części zajęciowej poświęconej temu, co w życiu „siejemy”, czyli jak podejmowane przez nas decyzje i działania mogą procentować w przyszłości, wspólnie zastanowiliśmy się nad tym, co można zasiewać, kto to siewca oraz dlaczego propagować dobro.
W nawiązaniu do utworu i teledysku „Dom” mogliśmy jednocześnie z nostalgią i pewną dozą krytyki odnieść się do doświadczeń związanych z czynnościami, emocjami i tym, co ofiaruje nam dom rodzinny. Dzięki ćwiczeniom relaksacyjnym poznaliśmy swoje reakcje na wewnętrzne powtarzanie słowa „dom”. Mogliśmy również zastanowić się, które elementy z życia w naszych domów rodzinnych chcemy kultywować w przyszłości, a które definitywnie chcemy zostawić za sobą.
Następnie przeszliśmy do świata mediów. W rozważaniach pomóc miał nam utwór pt. „Żyj” Basa Tajpana. Wykorzystując metodę analizy SWOT zastanowiliśmy się nad mocnymi i słabymi stronami oraz szansami i zagrożeniami, jakimi cechują się współczesne media. Zapisywaliśmy plusy i minusy wybranych obszarów z zakresu mediów przy pomocy metody „szkieletu rybiego”.
Plany życiowe, marzenia, własną przyszłość poddawaliśmy szerokiej refleksji po wysłuchaniu utworu „Widzę dziś”. Rozważyliśmy, jaki jest sens spełniania marzeń. W tekście piosenki szukaliśmy nawiązań do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Na koniec wykonaliśmy indywidualną linię życia.
W wyniku zajęć warsztatowych studenci mieli możliwość nie tylko sami dostrzec wartościowe aspekty polskiej twórczości z gatunku rap, ale poznali też gamę różnorodnych ćwiczeń, które z pewnością posłużą im w przyszłej pracy w zawodzie. Pani dr Joanna Jachimowicz wskazała uczestnikom warsztatów, że nie należy odrzucać kultury, którą interesuje młodzież, ponieważ w niej też, istnieją wartościowe elementy. Warsztaty były kolejną szansą dla członków Koła Naukowego Pedagogów na poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, które z pewnością zaprocentują w przyszłej pracy zawodowej.
https://www.ans-ns.edu.pl/uczelnia/o-uczelni/aktualnosci/4805-warsztaty-nt-aspekty-wychowawcze-w-polskim-rapie-2#sigProId3cdf2e6d74