Rozmawiamy o najnowszej ofercie studiów w PWSZ w Nowym Sączu!
sadeczanin.info, 23/08/2022
Graphic design i projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów, to zupełnie nowe kierunki w ofercie sądeckiej PWSZ. Czym się charakteryzują? Jakie umiejętności w trakcie trwania studiów będą nabywać studenci? O szczegółach porozmawialiśmy z dr hab. Iwoną Bugajską-Bigos, prof. PWSZ.
- 17 sierpnia ruszyła II tura rekrutacji na nowy kierunek – graphic design i technologie wizualne. Brzmi bardzo nowocześnie.
- I taki rzeczywiście ten kierunek jest - mówi dr hab. Iwona Bugajska-Bigos, prof. PWSZ w Nowym Sączu. II tura rekrutacji potrwa do 20 września. Został uruchomiony parę tygodni temu. Są to studia I stopnia na profilu praktycznym. Obecnie będą prowadzone w Instytucie Pedagogicznym, ale nazwa ta będzie obowiązywała tylko do końca września. Od 1 września będzie to wydział, a my będziemy katedrą.
Graphic design i projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów - nowe kierunki na PWSZ
- Co będzie obejmował proces kształcenia?
- Uruchomiliśmy ten kierunek w wyniku obserwacji zmian na rynku pracy. Od 2007 roku prowadzimy kształcenie artystyczne w naszej uczelni. Chcąc wychodzić naprzeciw nowym zawodom oraz po wnikliwym zbadaniu sytuacji na rynku, postanowiliśmy zaproponować kształcenie w tak nowoczesnym obszarze, jak graphic design w połączeniu z nowymi technologiami. W skrócie, proponujemy bardzo atrakcyjne wykształcenie dla osób zainteresowanych nowoczesnym projektowaniem, na bazie rozwiniętych umiejętności artystycznych, o charakterze użytkowym.
- Co absolwent tego kierunku będzie mógł robić?
Postawiliśmy na dwa główne obszary. Jest to nabycie rozwiniętych kompetencji z zakresu graphic design, czyli nowoczesnego projektowania, opartego na nowych technologiach, narzędziach cyfrowych, głównie z zakresu projektowania cyfrowego programów komputerowych z pakietu Adobe. W nowoczesnym ujęciu wykorzystane będą sztuki wizualne. Będziemy zaopatrywać przyszłego absolwenta w szeroki zakres umiejętności artystyczno-projektowych z nastawieniem na to, by odnalazł się w nowoczesnym, zaawansowanym projektowaniu.
Cała rozmowa, w której zaprezentowany został również kierunek projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów, znajduje się w materiale filmowym. Więcej informacji o nowych kierunkach na kolejnych stronach.
(rozmawiał: Tomasz Kowalski, wideo: Mateusz Pogwizd
Graphic design i technologie wizualne - rozmawiamy o najnowszej ofercie studiów w PWSZ w Nowym Sączu!
Graphic design i projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów, to zupełnie nowe kierunki w ofercie sądeckiej PWSZ. Czym się charakteryzują? Jakie umiejętności w trakcie trwania studiów będą nabywać studenci? O szczegółach porozmawialiśmy z dr hab. Iwoną Bugajską-Bigos, prof. PWSZ.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu poszerza swą ofertę kształcenia od roku akademickiego 2021/2022 o innowacyjne studia drugiego stopnia na kierunku Projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów.
Studia adresowane są do osób zainteresowanych zagadnieniem UX-design, nowymi mediami, użytkowym wykorzystaniem umiejętności projektowania komputerowego.
Nowo powstały kierunek Projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów jest odpowiedzią na intensywne zmiany zachodzące na rynku w Polsce i na arenie międzynarodowej, związane z rozwojem technologii komputerowych, także w dziedzinie artystyczno-projektowej. Kształcenie na kierunku związane z jest interdyscyplinarnym obszarem o ogromnym potencjale i zasięgu globalnym, co daje możliwość pracy z największymi firmami świata z dowolnego miejsca, także w formie pracy zdalnej. Studia przygotowują do zdobycia poszukiwanych na rynku pracy kwalifikacji w branży o dużym deficycie specjalistów z zakresu UX-design, zajmujących się projektowaniem funkcjonalnych, atrakcyjnych wizualnie interfejsów aplikacji użytkowych, stron internetowych, form identyfikacji wizualnej, reklamy i zaawansowanego projektowania graficznego na bazie narzędzi cyfrowych.
Wyjątkowa oferta jest reakcją na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów projektujących interaktywne narzędzia w oparciu o zespołowy proces tworzenia, z włączeniem w niego użytkownika kreowanego produktu. Studia gwarantują przygotowanie projektanta-twórcy zaangażowanego w interakcyjny proces projektowania skoncentrowanego na potrzebach użytkownika, uwzględnianych na każdym etapie projektowania. Użytkownik bowiem aktywnie uczestniczy w procesie projektowania danego produktu.
W trakcie studiów student nabywa zaawansowanych umiejętności projektowych z zakresu funkcjonalności i działania różnych procesów cyfrowych, jakości języka wizualnego i kreacji estetycznej. Studia dostępne są w formie stacjonarnej i niestacjonarnej.
Szczegółowe informacje o kierunku znaleźć można na stronie PWSZ: https://www.pwsz-ns.edu.pl/ip/kierunki-studiow/studia-ii-stopnia/projektowanie-zorientowane-na-uzytkownika-nowych-mediow.
Kształcenie na kierunku
Studia drugiego stopnia Projektowanie zorientowane na użytkownika nowych mediów zapewniają kształcenie w obszarze złożonych form interakcji z użytkownikiem, w oparciu o proces tworzenia języków komunikacji osiąganej za pomocą przekazu wizualnego. Kształcenie jest zorientowane na użytkownika nowych mediów, głównie w oparciu o narzędzia cyfrowe, pozwalające swobodnie używać i tworzyć profesjonalną i kompleksową formę komunikacji wizualnej. Kierunki o podobnym profilu od kilku lat prowadzone są na wielu uczelniach zagranicznych, cieszą się tam dużym powodzeniem i gwarantują absolwentom bardzo atrakcyjną pracę. Ich angielska nazwa często brzmi: (UCD) User-centered design / (UOD) User-oriented design / UX-design.
Innowacyjnie zaplanowane kształcenie na kierunku opiera się na dwóch głównych obszarach: zajęcia z zakresu projektowania zorientowanego na użytkownika oraz zajęcia z zakresu nowych mediów np.:
- projektowanie graficznych interfejsów użytkownika,
- media interaktywne,
- projektowanie grafiki interfejsów,
- projektowanie aplikacji mobilnych,
- projektowanie reklamy wizualnej,
- identyfikacja wizualna i promocja produktu,
- Internet rzeczy,
- projektowanie graficzne 2D i 3D,
- druk 3D,
- film animowany,
- podstawy projektowania gier,
- obraz ruchomy na potrzeby dizajnu,
- grafika interdyscyplinarna,
- fotografia utylitarna
Kwalifikacje
Absolwent studiów wyposażony jest w kompetencje zawodowe, zgodne z najnowszymi potrzebami rynkowymi, ma kwalifikacje do podjęcia pracy w obszarze projektowania zorientowanego na użytkownika nowych mediów, na bazie posiadanych umiejętności:
- realizacji projektów jako dizajner w zakresie nowych mediów,
- projektowania graficznych interfejsów użytkownika dla oprogramowania użytkowego i rozrywkowego,
- projektowania różnorodnych identyfikacji wizualnych,
- stosowania rozbudowanego języka infografiki na potrzeby klienta,
- używania zaawansowanych narzędzi komunikacyjnych z obszaru nowych mediów,
- opracowania interfejsów urządzeń interaktywnych,
- projektowania interfejsów portali społecznościowych, stron www,
- projektowania na potrzeby Internetu rzeczy (IoT, „Internet of Things”),
- tworzenia identyfikacji graficznej produktu,
- projektowania identyfikacji graficznych przestrzeni wewnętrznej (sklepy, instytucje itp.),
- tworzenia identyfikacji graficznych przestrzeni zewnętrznej (znaki informacyjne, informacja wizualna funkcjonująca w przestrzeni publicznej itp.),
- wykonywania kompleksowych projektów na potrzeby publikacji,
- pracy w zespołach projektowych z wykorzystaniem współczesnych metodologii.
Co po studiach?
Nowocześnie wykształcony absolwent, wyposażony w wiedzę i umiejętności praktyczne oraz estetyczne wyczucie oparte na użytkowo rozwiniętych umiejętnościach artystyczno-projektowych, będzie miał szansę zdobyć pracę nie tylko w obszarze projektowania graficznego i profesjonalnej reklamy wizualnej, ale również w instytucjach czy firmach, gdzie rozumienie działań zespołowych w celu zapewnienia spójnego wizerunku staje się ważnym aspektem koniecznego rozwoju we współczesnym świecie.
Absolwent może podjąć pracę m.in. w następujących miejscach:
- firmy związane z projektowaniem graficznym,
- firmy związane z wytwarzaniem różnorodnego oprogramowania,
- firmy związane z handlem stacjonarnym (sklepy, galerie handlowe),
- firmy związane ze sprzedażą internetową,
- wydawnictwa, drukarnie i punkty usług poligraficznych,
- firmy zajmujące się szeroko pojętą identyfikacją, obsługą wizualną produktu,
- agencje reklamowe,
- instytucje państwowe,
- firmy i korporacje krajowe oraz międzynarodowe,
- inne miejscach pracy, w których potrzebna jest kompleksowa identyfikacja wizualna.
Praca zawodowa może być wykonywana na rynku lokalnym, ale także, dzięki coraz częściej występującej formie pracy zdalnej w tej branży, w całym kraju, jak i za granicą. Umiejętność tworzenia identyfikacji wizualnej pozwala absolwentowi pracować zdalnie i obsługiwać zlecenia przez Internet. W pracy posługuje się biegle językiem angielskim na poziomie B2+, co poszerza jego możliwości zatrudnienia o korporacje międzynarodowe i pracę w zespołach anglojęzycznych.
W ramach studiów Graphic design i technologie wizualne student nabędzie praktycznych umiejętności z zakresu nowocześnie rozumianych dziedzin artystycznych, wspartych technologiami cyfrowymi, w celu wyposażenia go w niezbędne kompetencje artystyczno-projektowe dla współczesnych usług projektowych.
Założeniem na kierunku Graphic design i technologie wizualne jest spiralne rozwijanie kompetencji studenta, z naciskiem na rozwój szerokich umiejętności z zakresu cyfrowego projektowania graficznego. Przyczyni się do tego biegłe poznanie środowiska pakietu Adobe – np. programów: Illustrator, Photoshop, InDesign, Premiere Pro, After Effects, Light Room, XD, umożliwiające swobodne działania projektowo-artystyczne w obszarze graphic design.
Współczesny design opiera się na nowych technologiach cyfrowych, dlatego niezbędne jest wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu technologii informacyjnych. Osiągnie to na zajęciach obejmujących podstawy programowania w wybranym języku programowania (np. JavaScript/ C#) potrzebnym do tworzenia gier komputerowych, a także do skryptowanych animacji graficznych. Wiedza z zakresu IT zostanie wsparta o wiadomości z obszaru technologii internetowych i bezpieczeństwa w sieci oraz z zakresu widzenia maszynowego i podstaw sztucznej inteligencji. Wiadomości te będą też wykorzystywane w tworzeniu bardziej zaawansowanych treści cyfrowych, jak animacje czy gry komputerowe.
Czego nauczy się student?
Kierunek studiów Graphic design i technologie wizualne pozwoli na przygotowanie specjalistów w obszarze, którzy zasilą rynek pracy związany z kreowaniem spójnego przekazu wizualnego podmiotów gospodarczych.
Absolwent studiów Graphic design i technologie wizualne będzie konkurencyjnym specjalistą, bardzo dobrze przygotowanym do wyzwań zawodowych w nowoczesnym społeczeństwie opartym na nowych technologiach. Będzie także wyposażony we właściwe kompetencje społeczne umożliwiające mu pracę z wykorzystaniem nowych technologii, prowadzoną indywidualnie lub zespołowo.
Duży nacisk położony został na kształcenie w zakresie języka angielskiego, aby jak najlepiej wyposażyć studentów w praktyczne kompetencje językowe, niezbędne na rynku pracy w branży graphic design (na poziomie B2).
Kwalifikacje i uprawnienia zawodowe absolwenta kierunku Graphic design i technologie wizualne
Absolwent studiów na kierunku Graphic design i technologie wizualne posiada rozległą wiedzę na temat narzędzi i metod projektowania cyfrowej treści graficznej w obszarze graphic design. Wiedza na temat podstaw programowania jest wykorzystana w bardziej zaawansowanych aspektach, takich jak tworzenie krótkich animacji form graficznych, efektów ruchu w obrazie, gier komputerowych czy programowanych animacji potrzebnych do tworzenia identyfikacji wizualnych firm.
Potrafi tworzyć spójne, graficzne identyfikacje wizualne, systemy informacji funkcjonalnej, zróżnicowane publikacje i druki, współdziałać z zespołami redakcyjnymi, przygotowywać wydawnictwa do druku. Potrafi tworzyć trafne przekazy komunikacyjne oraz większe akcje promocyjne zbudowane z wielu graficznych elementów.
Jest przygotowany do współpracy w zespołach o szerszym zakresie projektowym, związanych z prężnie rozwijającą się branżą np. robotyki, wzornictwa dla przemysłu oraz innych dziedzin. Potrafi twórczo wykorzystać rysunek studyjny oraz narracyjny, tworzy ilustracje, formy komiksowe, co przekłada na język cyfrowy i wykorzystuje w wydawnictwach, firmach projektujących gry wideo. Potrafi współtworzyć gry komputerowe oraz animacje. Posiada umiejętności cyfrowego projektowania form przestrzennych do wykorzystania w rozrywce oraz przemyśle, w obszarze montażu oraz rejestrowania obrazu ruchomego.
W pracy posługuje się biegle językiem angielskim na poziomie B2, co poszerza jego możliwości zatrudnienia o korporacje międzynarodowe i pracę w zespołach anglojęzycznych. Jest przygotowany do wykonywania usług pracując zdalnie, tworząc własny podmiot gospodarczy.
Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku Graphic design i technologie wizualne, profil praktyczny:
- wykorzystuje nabytą wiedzę i umiejętności jako wszechstronnie wykształcony designer związany głównie z obszarem narzędzi cyfrowych i rynkiem projektowania funkcjonalnego,
- stosuje współczesne formy infografiki na potrzeby wszechobecnego języka komunikacji wizualnej,
- zna i stosuje na wysokim poziomie cyfrowe narzędzia z obszaru graphic design dla potrzeb projektowych,
- zna zasady tworzenia gier komputerowych,
- projektuje czytelne elementy graficzne witryn internetowych, sklepów i mediów społecznościowych, użytkownika sieci, współtworzy kampanie sprzedaży produktu,
- projektuje identyfikacje graficzne przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej,
- projektuje graficzne systemy wystawiennicze galerii handlowych oraz sklepów np. w formie druków o różnym zasięgu i przeznaczeniu, w tym internetowo,
- projektuje graficznie i obsługuje procesy wydawnicze, wykonuje projekty na potrzeby zróżnicowanych form publikacji,
- tworzy indywidualne, autorskie prace artystyczno-projektowe jako niezależny twórca.
Co po studiach?
Absolwent kierunku Graphic design i technologie wizualne może podjąć pracę m.in. w następujących miejscach, w formie stacjonarnej, hybrydowej lub zdalnej:
- firmy związane z projektowaniem graficznym,
- firmy związane z wytwarzaniem różnorodnego oprogramowania funkcjonalnego,
- firmy związane z tworzeniem gier komputerowych, internetowych,
- studia tworzące animacje,
- firmy związane z handlem stacjonarnym (sklepy, galerie handlowe),
- zintegrowane zespoły strategiczno-projektowe w dużych firmach produkcyjnych,
- firmy związane ze sprzedażą internetową,
- instytucje kultury i sztuki na każdym szczeblu,
- instytucje edukacyjne,
- wydawnictwa,
- drukarnie i punkty usług poligraficznych,
- firmy, korporacje zajmujące się szeroko pojętą identyfikacją, obsługą i promocją wizualną produktu,
- instytucje państwowe,
- instytucje krajowe,
- firmy i korporacje krajowe oraz międzynarodowe,
- stowarzyszenia, fundacje, organizacje pozarządowe,
- firmy, instytucje, korporacje mające swoją siedzibę poza granicami kraju – jako praca zdalna,
- inne miejsca pracy, w których potrzebna jest kompleksowa identyfikacja graficzna,
- prowadzenie własnej formy działalności gospodarczej z zakresu graphic design.
Warunki rekrutacji
Kierunek Graphic design i technologie wizualne będzie realizowany w formie stacjonarnej i niestacjonarnej.
Zasady rekrutacji
Przykładowe zajęcia realizowane w trakcie studiów:
- zajęcia z zakresu technologii wizualnych np. rysunek narracyjny /komiks i ilustracja książkowa, fotografia studyjna / fotografia dokumentacyjna, textile art, czcionka i font, typografia ruchoma, grafika artystyczna, formy przestrzenne/ wirtualne formy przestrzenne
- zajęcia z zakresu graphic design np. grafika rastrowa i wektorowa, komunikacja wizualna/ komunikacja wizualna w języku angielskim, wprowadzenie do komputerowego modelowania 3D, grafika wydawnicza, DTP, infografika, technologie tworzenia gier komputerowych, technologie internetowe i bezpieczeństwo w sieci, mała forma filmowa/ etiuda i klip, projektowanie w przestrzeni internetu/ grafika multimedialna, reklama produktu
https://sadeczanin.info/wiadomosci-telewizja/graphic-design-i-technologie-wizualne-rozmawiamy-o-najnowszej-ofercie-studiow-w