25.11.2020

https://sadeczanin.info/kultura-edukacja-religia/fantom-doroslego-pacjenta-jest-juz-w-pwsz-reaguje-jak-zywy-czlowiek

Centrum Symulacji Medycznej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej wzbogaciło się o kolejne, niezwykle użyteczne w procesie kształcenia pomoce dydaktyczne: wirtualny stół anatomiczny i zaawansowany symulator – fantom dorosłego pacjenta do nauki procedur przeprowadzanych przez ratowników medycznych w warunkach przedszpitalnych i szpitalnych.

Symulator dorosłego pacjenta trafił do pracowni ratownictwa medycznego, gdzie przyszli ratownicy medyczni nabywają i doskonalą umiejętności w zakresie medycznych czynności ratunkowych i procedur w warunkach zbliżonych do tych, w jakich będą w przyszłości wykonywać swój zawód. Nowo zakupiony "pacjent" swoim wyglądem i wielkością przypomina dorosłego człowieka, a po odpowiednim zaprogramowaniu może wykazywać reakcje fizjologiczne charakterystyczne dla żywej osoby.

Podczas ćwiczeń przy zastosowaniu symulacji medycznej dodatkową dawkę adrenaliny dostarczają studentom nie tylko nauczyciele akademiccy, ale też sam "pacjent", który jest sterowany bezprzewodowo. Program umożliwia prowadzącemu ćwiczenia zaplanować kilkadziesiąt scenariuszy zdarzeń, z którymi ratownik medyczny może się spotkać w realnej sytuacji i – co najważniejsze – musi umieć na nie odpowiednio zareagować.

Fantom pozwala zasymulować różne nagłe stany zagrożenia zdrowia i życia, które studenci kierunku ratownictwo medyczne powinni rozpoznać, a następnie podjąć właściwe działania będące w kompetencji ratownika medycznego i pielęgniarki. Dzięki temu studenci będą lepiej przygotowani do kontaktu z prawdziwymi pacjentami, co zwiększy bezpieczeństwo i komfort chorych i poszkodowanych.

Stół anatomiczny to specjalna pomoc dydaktyczna, przeznaczona do celów edukacyjnych. Widać na nim ciało ludzkie w rzeczywistych rozmiarach, co uławia dostrzeżenie szczegółów budowy ludzkiego organizmu. Najlepiej sprawdza się podczas zajęć z zakresu anatomii. Operując ikonami na dotykowym ekranie można dowolnie obracać i eksponować poszczególne organy, układy i narządy ludzkiego ciała, a także powiększać je, dodawać lub usuwać. Oprogramowanie umożliwia tworzenie i dodawanie własnych scenariuszy i opisów. Dzięki niemu można także przygotowywać quizy i konkursy.

- Nowe, zaawansowane narzędzia dydaktyczne z pewnością przyczynią się do podniesienia jakości i skuteczności kształcenia w Instytucie Zdrowia PWSZ – zgodnie twierdzą zastępca dyrektora instytutu mgr Urszula Cisoń-Apanasewicz i kierownik Monoprofilowego Centrum Symulacji Medycznej dr Dorota Ogonowska. Symulacja jest metodą nowoczesną, pozwalającą uczelni wkroczyć w nowy wymiar edukacji w naukach medycznych i naukach o zdrowiu. (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., fot. PWSZ)