List motywacyjny musi zachęcić potencjalnego pracodawcę do zaproszenia kandydata na rozmowę kwalifikacyjną. Powinien więc przekonać go, że ta właśnie osoba idealnie nadaje się do pracy w firmie. List musi być krótki, przemyślany i konkretny.

abl

Najlepiej, żeby zajmował jedną czwartą strony podaniowej.

  • W żadnym wypadku nie można w nim powtarzać tego, co już znalazło się w CV. Zresztą generalnie nie jest wskazane podawanie zbyt dużej ilości informacji.
  • Nie powinno się też używać ogólnikowych określeń. Nie wystarczy napisać, że jest się komunikatywnym i przedsiębiorczym - trzeba jeszcze to poprzeć konkretnymi przykładami z dotychczasowej pracy zawodowej.
  • Niewybaczalne są pomyłki w nazwie stanowiska, o które kandydat się ubiega, i wszelkiego rodzaju błędy (np. ortograficzne).
  • List powinien być napisany na komputerze, chyba że firma wyraźnie zażyczy sobie sporządzonego odręcznie.

List do agencji i list do pracodawcy
Wiele osób zapomina, że inny powinien być list kierowany do potencjalnego pracodawcy, inny do agencji doradztwa personalnego. Przyszły pracodawca chce poznać konkretne doświadczenie pracownika, doradca personalny również jego oczekiwania wobec własnej kariery.

Odpowiedź na ogłoszenie
Do konkretnego pracodawcy najczęściej wysyła się aplikację w odpowiedzi na ogłoszenie o pracę. Dlatego już na początku listu trzeba się odnieść do treści oferty, potem podkreślić swoje umiejętności i predyspozycje, czyli wszystkie cechy potrzebne do wykonywania obowiązków. Należy też napisać o doświadczeniach zgodnych z tymi wymaganymi od potencjalnego pracownika. W takim liście motywacyjnym należy po prostu przedstawić siebie jako najlepszego kandydata na dane stanowisko.

Bez związku z ogłoszeniem
Listy motywacyjne wysyłane bez związku z ogłoszeniem wyglądają zupełnie inaczej. Należy w nich wyjaśnić, dlaczego akurat tą firmą jesteśmy zainteresowani, co na jej temat wiemy i w jakim dziale chcielibyśmy pracować. Koniecznie trzeba dodać informacje na temat własnego doświadczenia i posiadanych predyspozycji do wykonywania określonej pracy.

List do agencji
Jeszcze inaczej pisze się listy kierowane do agencji doradztwa personalnego. Powinny one zawierać przede wszystkim informacje na temat oczekiwań wobec przyszłej pracy i planowanej ścieżki kariery. Należy wyjaśnić, jakie stanowisko i jaka branża najbardziej nam odpowiada. Jeśli np. do tej pory pracowaliśmy w finansach, a chcielibyśmy się zająć marketingiem, to koniecznie musimy o tym napisać. Im więcej takich informacji, tym większe szanse na otrzymanie odpowiedniej oferty.

Takie ukierunkowanie jest naprawdę bardzo ważne, ponieważ pozwala szybko i właściwie zaklasyfikować zgłoszenie w bazie danych i potem skierować tę aplikację do odpowiedniego pracodawcy.