Przejdź do treści
Nasze zobowiązania

Jak YouTube wspiera zaangażowanie społeczne, zachowując przy tym bezpieczeństwo, bezstronność i uczciwość podczas wyborów?

Wielu użytkowników z całego świata odwiedza YouTube, by znaleźć informacje o liderach politycznych, brać udział w akcjach społecznych i wyrobić sobie rzetelną opinię na temat bieżących wydarzeń. Dlatego spoczywa na nas odpowiedzialność za wiarygodność informacji i tworzenie warunków do zdrowej dyskusji politycznej. Aby temu sprostać, usuwamy treści naruszające zasady, promujemy wiarygodne źródła wiadomości i ograniczamy przedwyborcze rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji. Udostępniamy też wiele zasobów urzędnikom państwowym, kandydatom, organizacjom obywatelskim i twórcom treści politycznych, dając głos szerokiej grupie podmiotów.

Wspieranie uczciwości procesu wyborczego

Jak YouTube usuwa związane z wyborami treści, które naruszają zasady?

Nasze wytyczne dla społeczności wyraźnie określają, jakie treści w YouTube nie są dozwolone. Nasze zasady obejmują materiały związane z wyborami i są przez nas egzekwowane niezależnie od tego, kto utworzył dane treści. Do wykrywania potencjalnie problematycznych filmów na dużą skalę używamy połączenia pracy ludzkiej i systemów uczących się. Gdy rozpoznamy takie treści, weryfikatorzy sprawdzają je pod kątem naruszenia naszych zasad. Jeśli film narusza zasady, jest usuwany. Służy także naszym systemom za przykład do nauki, aby wykazywały lepszą skuteczność w przyszłości.

Oto przykłady zastosowania zasad dotyczących nieuczciwych praktyk wobec materiałów związanych z wyborami:

* Treści, które zostały przerobione (znacznie bardziej niż przez wyjęcie zdań z kontekstu) w taki sposób, by wprowadzić użytkowników w błąd, i mogą stanowić poważne zagrożenie. Przykładem może być film przerobiony tak, by wydawało się, że urzędnik państwowy nie żyje.

* Treści, które mają wprowadzać ludzi w błąd w sprawie wyborów lub spisu ludności, na przykład podanie widzom błędnej daty głosowania.

* Treści zawierające fałszywe informacje o kwalifikacjach obecnych kandydatów na stanowiska polityczne oraz urzędników, na przykład nieprawdziwe stwierdzenia, że dany kandydat nie może sprawować urzędu, oparte na fałszywych informacjach o obowiązujących w danym kraju wymaganiach dotyczących obywatelstwa.

* Treści zawierające zhakowane informacje, których ujawnienie może zakłócać procesy demokratyczne, takie jak wybory czy spisy ludności. Przykładem mogą być filmy zawierające zhakowane informacje dotyczące kandydata na stanowisko polityczne, które zostały udostępnione w celu zakłócenia przebiegu wyborów.

* Treści zachęcające innych do wpływania na procesy demokratyczne, np. do utrudniania lub przerywania procedur głosowania. Dotyczy to m.in. filmów, które namawiają widzów do tworzenia długich kolejek do lokali wyborczych w celu utrudniania oddania głosu innym osobom.

Kanały zamykamy też w tych sytuacjach:

Próba podszycia się pod inną osobę lub inny kanał, przedstawienie nieprawdziwych informacji na temat kraju, z którego dana osoba pochodzi, lub zatajenie powiązań z instytucją państwową.

Sztuczne zwiększanie liczby wyświetleń, polubień, komentarzy czy innych wskaźników, z wykorzystaniem systemów zautomatyzowanych lub poprzez wyświetlanie filmów niespodziewającym się ich widzom.

Nasze zasady zawsze egzekwujemy konsekwentnie, bez względu na przedstawiane w filmach poglądy polityczne.

Jak YouTube zwalcza próby ingerencji z zewnątrz w procesy wyborcze?

W zwalczaniu skoordynowanych ingerencji w procesy wyborcze z wewnątrz lub zewnątrz ściśle współpracujemy z Grupą Analizującą Zagrożenia w Google, aby wykrywać osoby, które nie przestrzegają zasad, oraz zamykać ich kanały i konta. W ramach współpracy z tą grupą dzielimy się danymi i sprawdzonymi metodami z innymi firmami technologicznymi oraz udostępniamy informacje organom ścigania.

Jak YouTube zapewnia widzom dostęp do wiarygodnych wiadomości i informacji dotyczących wyborów?

Ponieważ wiadomości i wydarzenia polityczne mogą wiązać się z nieprawdziwym przedstawianiem faktów, dostęp do dobrych źródeł informacji ma znaczenie kluczowe. Dlatego w wynikach wyszukiwania i panelach „Następny” promujemy wiarygodne źródła informacji, takie jak CNN i Fox News. Dostępnych jest też wiele funkcji, które ułatwiają wyróżnianie treści na naszej platformie, w tym półki Najważniejsze wiadomości i Aktualności, gdzie promowane są wysokiej jakości materiały dziennikarskie, oraz panele informacyjne przedstawiające źródła finansowania pod filmami wydawców, którzy otrzymują środki publiczne. Wprowadziliśmy też panele z informacjami zweryfikowanymi w Stanach Zjednoczonych. Ta funkcja prezentuje nad wynikami wyszukiwania odpowiednich zapytań, w tym konkretnych stwierdzeń dotyczących wyborów, kontekst pochodzący z zewnętrznych zweryfikowanych artykułów.

Wyświetlamy także panele informacyjne z linkami do źródeł zewnętrznych przy niewielkiej grupie popularnych tematów, o których krążą nieprawdziwe informacje. Obecnie należy do nich również głosowanie korespondencyjne. Oznacza to, że pod filmami dotyczącymi głosowania korespondencyjnego zobaczysz panel informacyjny kierujący do wiarygodnych informacji udostępnianych przez grupę ekspertów Bipartisan Policy Center.

Oprócz zawsze włączonych funkcji, które zbierają na naszej platformie informacje z wiarygodnych źródeł, podczas kluczowych wydarzeń społecznych i wyborczych podejmujemy dodatkowe działania. Na przykład staramy się, aby transmisje ważnych wydarzeń na żywo, takich jak coroczne orędzie prezydenta Stanów Zjednoczonych, debaty wyborczeinauguracje prezydentury, były łatwo dostępne dla szerokiego grona odbiorców naszej platformy.

Jeśli przy okazji tegorocznych wyborów w Stanach Zjednoczonych będziesz szukać treści o kandydacie na prezydenta lub do Kongresu, nad wynikami wyszukiwania wyświetlimy panel informacyjny dotyczący tego kandydata. Znajdziesz w nim dodatkowe informacje na temat tej osoby, takie jak przynależność do partii lub sprawowana funkcja. Będziemy też wyróżniać oficjalne kanały kandydatów w YouTube, jeśli takie istnieją.

Panele z informacjami o kandydatach: kierują do wiarygodnych zewnętrznych źródeł informacji o kandydatach

Dodatkowo, jeśli wyszukasz w YouTube konkretne hasło dotyczące rejestracji wyborców, nad wynikami wyszukiwania zobaczysz panel informacyjny dotyczący głosowania, który przekieruje Cię do funkcji Google „Jak zarejestrować się jako wyborca”. Otrzymasz wtedy instrukcje odpowiednie dla Twojego stanu. Informacje dotyczące rejestracji wyborców obejmują szczegóły takie jak terminy, opcje rejestracji oraz prosty sposób na sprawdzenie statusu rejestracji.

Poza tym, gdy będziesz wyszukiwać w YouTube zapytania związane z tym, jak głosować, u góry strony wyników wyszukiwania pojawi się panel informacyjny dotyczący głosowania, który przekieruje Cię do funkcji „Jak głosować”. To narzędzie pomaga znaleźć wiarygodne informacje na temat tego, jak głosować w Twoim stanie. Dzięki niemu poznasz też wymagania dotyczące dokumentu tożsamości, terminy głosowania i rejestracji, a także wskazówki na temat różnych sposobów głosowania, m.in. stacjonarnego i korespondencyjnego.

Google współpracuje z bezpartyjnymi zewnętrznymi dostawcami danych, takimi jak Democracy Works, którzy gromadzą oficjalne dane bezpośrednio od organów administracji wyborczej stanów i hrabstw, oraz kieruje do oficjalnej strony władz stanowych w celu uzyskania dodatkowych informacji.

Panel informacyjny dotyczący głosowania: kieruje do wiarygodnych zewnętrznych źródeł informacji na temat tego, jak głosować lub zarejestrować się jako wyborca

Z okazji wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych w 2020 r. wprowadziliśmy nowy panel informujący o wynikach wyborów, który wyświetla się nad wynikami wyszukiwania treści związanych z wyborami oraz pod filmami dotyczącymi wyborów. Panel zawiera informację, że przedstawione w nim wyniki mogą nie być ostateczne. Zawiera też link prowadzący do stworzonej przez Google funkcji „Wyniki wyborów”, za pomocą której można śledzić wybory w czasie rzeczywistym. Tak jak w poprzednich latach i podczas prawyborów w 2020 roku Google współpracuje z agencją Associated Press, aby przedstawić wiarygodne wyniki wyborów.

Panel informacyjny z wynikami wyborów: linki do najnowszych wyników wyborów w Google

Najnowsze informacje znajdziesz na blogu YouTube.

Jakie narzędzia i zasoby w YouTube mają do dyspozycji organizacje obywatelskie, urzędnicy państwowi, kandydaci w wyborach i twórcy treści politycznych?

YouTube udostępnia wiele narzędzi i zasobów, które mają ułatwić organizacjom obywatelskim budowanie własnej marki oraz docieranie do wyborców. Opracowaliśmy serię przewodników, aby pomóc Ci zrobić pierwszy krok.

  • Organizacje obywatelskie: przewodnik dla początkujących – poznaj sprawdzone metody i przykłady innych organizacji obywatelskich, które pomogą Ci założyć własny kanał od podstaw. W przewodniku znajdziesz informacje o budowaniu marki, planowaniu oraz tworzeniu i odkrywaniu treści.

  • Transmitowanie na żywo dla organizacji obywatelskich – dowiedz się, jak organizacje obywatelskie mogą nawiązywać kontakt ze społecznością na żywo w YouTube. Poznaj szczegóły dotyczące organizowania wydarzeń na żywo, konferencji prasowych oraz interakcji z odbiorcami w czasie rzeczywistym. Znajdziesz tu też więcej informacji o sprzęcie i oprogramowaniu, które pozwolą Ci w pełni wykorzystać możliwości transmisji na żywo.

Jak YouTube traktuje reklamy polityczne?

Biorąc pod uwagę znaczenie powszechnego zaufania w demokracji, chcemy zwiększyć wiarygodność reklam politycznych, które wyborcy widzą na naszych platformach reklamowych. Wszystkie nasze zasady zawsze egzekwujemy konsekwentnie, bez względu na przedstawiane w filmach poglądy polityczne.

Reklamy wyświetlane w YouTube podlegają zasadom Google Ads. W przypadku treści obecnych na naszej platformie obowiązują wytyczne dla społeczności YouTube, a w przypadku kanałów, które należą do programu partnerskiego YouTube – zasady zarabiania w YouTube. W rezultacie film przesłany na kanał w YouTube przez twórcę podlega wytycznym dla społeczności. Natomiast jeśli ten sam film jest promowany w formie reklamy, obowiązują go również zasady Google Ads.

Do reklam wyświetlanych w YouTube mają zastosowanie zasady Google dotyczące reklam. Wykorzystywanie precyzyjnego mikrotargetowania jest niedozwolone (także w przypadku reklam, które nie dotyczą treści politycznych). Zweryfikowani reklamodawcy polityczni z USA mogą kierować reklamy wyborcze tylko na podstawie wieku, płci, lokalizacji (np. kodu pocztowego) oraz kontekstu (np. tematu). W przypadku wszystkich reklam wyborczych wymagane jest podanie jednoznacznych informacji o tym, kto je opłaca. Dane te są upublicznione w naszym Raporcie przejrzystości. Aby sprawdzać, czy nasze zasady są przestrzegane, korzystamy zarówno z pomocy weryfikatorów, jak i zautomatyzowanych procesów.

Treści dozwolone i niedozwolone w YouTube określono w wytycznych dla społeczności YouTube. Poza tym obowiązują zasady przygotowane specjalnie na potrzeby wyborów. Zasady odnoszące się bezpośrednio do wyborów obejmują takie kwestie jak:

  • Ograniczenie możliwości głosowania
  • Ograniczenie możliwości uczestnictwa w spisie ludności
  • Nieprawdziwe stwierdzenia dotyczące uprawnień kandydata
  • Podszywanie się pod inne osoby
  • Nienawiść i nękanie
  • Spam, działania nieuczciwe oraz oszustwa

Twórców należących do programu partnerskiego YouTube (YPP) i mających możliwość korzystania z usług, dzięki którym mogą zarabiać na kanale, obowiązują zasaday zarabiania w YouTube. Kanały należące do programu muszą spełniać wymagania, a także stosować się do zasad zarabiania oraz wytycznych na temat tworzenia filmów odpowiednich do wyświetlania reklam. W przypadku niezastosowania się do powyższych zasad przy treściach danego twórcy pojawi się mniej reklam lub nie pojawią się one wcale.

Jak YouTube traktuje reklamy zawierające treści polityczne w różnych częściach świata?

Twórcy treści politycznych, którzy chcą uzyskać możliwość wyświetlania reklam zawierających takie treści, powinni zapoznać się z zasadami reklam politycznych w swoim kraju.