Jakie zasady pozwalają walczyć z nieprawdziwymi informacjami w YouTube?
Kilkanaście naszych zasad zawartych w wytycznych dla społeczności dotyczy nieprawdziwych informacji bezpośrednio.
Zasady dotyczące materiałów zawierających nieprawdziwe informacje na temat COVID-19 nie zezwalają na publikowanie treści rozpowszechniających nieprawdziwe informacje na temat choroby COVID-19, które są sprzeczne z informacjami medycznymi lokalnych instytucji zdrowia publicznego lub Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).
Nasze wytyczne dotyczące nieuczciwych praktyk zawierają surowe zasady stosowane wobec użytkowników, którzy przedstawiają nieprawdziwe informacje o sobie lub stosują inne nieuczciwe praktyki. Obejmuje to nieuczciwe korzystanie z modyfikacji plików multimedialnych (np. tworzenie filmów typu deep fake), które mogą stwarzać poważne ryzyko. Pracujemy również nad ochroną wyborów przed ingerencją i atakami, skupiając się na zwalczaniu wywierania wpływu politycznego.
Mamy też zasady dotyczące podszywania się pod inne osoby. Konta mające na celu rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji poprzez podszywanie się pod inne osoby są wyraźnie sprzeczne z naszą polityką i będą usuwane.
Poza tym nasze zasady dotyczące szerzenia nienawiści zakazują publikacji treści, które przeczą temu, że dobrze udokumentowane, poważne i brutalne zdarzenia miały miejsce.
Zasoby
Jak YouTube postępuje w przypadku treści bliskich łamania wytycznych i szerzących szkodliwe, nieprawdziwe informacje?
Treści, które nie łamią wytycznych dla społeczności, ale są temu bliskie, to ułamek procenta tego, co ogląda się w YouTube w Stanach Zjednoczonych. Nasze systemy rekomendacji nie zalecają publikacji takich treści w YouTube, pomagając w ten sposób ograniczyć rozprzestrzenianie się materiałów bliskich łamania wytycznych lub filmów, które mogłyby w szkodliwy sposób wprowadzać użytkowników w błąd.
W jaki sposób YouTube decyduje, co należy do szkodliwych i nieprawdziwych informacji?
Posiadamy dokładnie działające systemy, które pomagają nam znaleźć w szerokiej gamie filmów w YouTube te materiały, które w sposób szkodliwy przedstawiają nieprawdę. W związku z tym zwracamy się do zewnętrznych weryfikatorów i ekspertów, aby ocenili, czy treści promują nieuzasadnione teorie spiskowe, czy też zawierają niedokładne informacje. Weryfikatorzy są szkoleni z wykorzystywania publicznych wytycznych i dostarczają decydujących informacji na temat jakości filmu. Wykorzystując uzgodnienia weryfikatorów, za pomocą sprawdzonych systemów uczących się tworzymy modele, które generują rekomendacje. Ułatwiają one przeglądanie setek tysięcy godzin filmów każdego dnia. Modele te pomagają przeglądać setki tysięcy godzin filmów dziennie w celu znalezienia i ograniczenia rozprzestrzeniania się szkodliwych i nieprawdziwych informacji.
W jaki sposób YouTube zapewnia użytkownikom informacje wyższej jakości?
W przypadku treści takich jak wiadomości polityczne, medyczne czy naukowe, przy których wymagana jest przede wszystkim dokładność i rzetelność, używamy systemów uczących się, które w wynikach wyszukiwania i rekomendacjach promują informacje z wiarygodnych źródeł.
W przypadku niektórych rodzajów treści, którym zazwyczaj towarzyszy dezinformacja w internecie, dysponujemy także panelami informacyjnymi zawierającymi dodatkowe informacje pochodzące z wiarygodnych źródeł zewnętrznych. Dzięki temu zapewniamy szerszy kontekst, który ułatwia podejmowanie świadomych decyzji.
W jaki sposób YouTube ocenia, co jest wiarygodnym źródłem?
Aby określić wiarygodność źródła, używamy szeregu sygnałów, w tym informacji pochodzących z wyszukiwarki i Wiadomości Google, takich jak trafność i aktualność treści, oceniamy też wiedzę specjalistyczną źródła. Na tej podstawie wybieramy, które treści można wyświetlić w naszych oficjalnie oznakowanych panelach. Poza tym opieramy się na pracy zewnętrznych weryfikatorów i ekspertów, którzy dostarczają kluczowych informacji i wskazówek dotyczących wiarygodności danego filmu.
Materiały
Czym różni się dezinformacja od nieprawdziwych informacji?
Aby określić, czy dany materiał dezinformuje czy zawiera nieprawdziwe informacje, ważna jest analiza konta twórcy, a także jego intencje. Jeśli ktoś informuje o czymś, co jest nieprawdą, udostępnia nieprawdziwe informacje. Jeżeli natomiast ktoś umyślnie próbuje oszukać lub wprowadzić w błąd innych, wykorzystując szybkość, skalę i technologie dostępne w internecie, wówczas mówimy o szerzeniu dezinformacji. Biorąc pod uwagę, że dezinformacja jest jednym ze sposobów rozpowszechniania nieprawdy, na tej stronie używamy „nieprawdziwych informacji” jako podstawowego terminu, który odnosi się do obu zjawisk.