Studia pierwszego stopnia
Wychowanie Fizyczne
Charakterystyka
Absolwent posiada podstawową wiedzę i umiejętności z dziedziny nauk medycznych i nauk o zdrowiu, z dyscypliny nauk o kulturze fizycznej, które pozwalają oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego i motorycznego oraz związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Jest przygotowany do: pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy i środowisku lokalnym, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu, wypoczynkowi oraz urodzie.Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy na stanowisku nauczyciela wychowania fizycznego (zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela*) instytucjach oświatowych oraz instytucjach kultury fizycznej, zgodnie z warunkami uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie określonymi w ustawie o sporcie.
* kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela jest prowadzone na studiach pierwszego stopnia i drugiego stopnia lub jako jednolite studia magisterskie.
Przykłady przedmiotów w toku studiów:
- anatomia człowieka - biomechanika - pedagogika - edukacja zdrowotna - teoria i metodyka sportów indywidualnych i zespołowych |
Nabyte umiejętności m.in.:
- prowadzenia procesu dydaktyczno-wychowawczego - promowania zdrowia i aktywności fizycznej w środowisku lokalnym - dodatkowe kompetencje zgodnie z wybraną specjalnością studiów np. programowania i prowadzenia procesu odnowy biologicznej, projektowania i realizacji zajęć kompensacyjno-korekcyjnych |
Możliwości pracy:
- placówki oświatowe (przedszkola, szkoły podstawowe) - ośrodki sportu i rekreacji - zgodnie z wybraną specjalnością np. ośrodki gimnastyki korekcyjnej, kluby sportowe, gabinety odnowy biologicznej, kluby fitness, jednostki służb mundurowych |
Praktyki
W trakcie edukacji student kierunku wychowanie fizyczne realizuje 480 godzin praktyk zawodowych w semestrach III-VI. Praktyki zawodowe odbywają się w warunkach właściwych dla zakresu działalności zawodowej związanej z kierunkiem wychowanie fizyczne, w sposób umożliwiający bezpośrednie wykonanie czynności praktycznych przez studentów.
Praktyki zawodowe są organizowane w odpowiednich typach instytucji/placówek, do pracy w których absolwent uzyskuje kwalifikacje. Student odbywa je pod opieką pracownika (odpowiednio nauczyciela, instruktora, trenera, specjalisty) – opiekuna praktyki.
Grupa zajęć specjalizacyjnych-Sylwetka Absolwenta
Studenci mają możliwość wyboru jednej spośród czterech grup zajęć specjalizacyjnych:
- wychowanie fizyczne z odnową biologiczną i gimnastyką korekcyjną
- wychowanie fizyczne z odnową biologiczną i specjalizacją instruktorską
Wybór zajęć specjalizacyjnych następuje pod koniec drugiego semestru studiów. Grupa zajęć specjalizacyjnych jest uruchomiona przy minimalnej liczbie 30 osób chętnych.
wychowanie fizyczne z odnową biologiczną i gimnastyką korekcyjną
Absolwent jest specjalistą gimnastyki korekcyjnej. Posiada umiejętność dokonywania diagnozy wad postawy ciała. Potrafi projektować i prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz profilaktyczne z dziećmi w różnym wieku. Jest przygotowany do podjęcia pracy na stanowisku nauczyciela wychowania fizycznego (zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela*) oraz placówkach oświatowych, pozaszkolnych;
Absolwent jest specjalistą odnowy biologicznej. Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu nauk biomedycznych i umiejętności praktyczne do prowadzenia kompleksowej odnowy biologicznej. Potrafi programować proces odnowy biologicznej u sportowców, osób uprawiających sport rekreacyjnie, a także u osób w wieku starszym. Jest przygotowany do świadczenia usług w zakresie odnowy biologicznej w gabinetach odnowy biologicznej w instytucjach kultury fizycznej, w ośrodkach wypoczynkowych, ośrodkach szkoleniowo-sportowych, domach uzdrowiskowych, hotelach i ośrodkach SPA. Może również prowadzić własną działalność gospodarczą w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku pracy.
* kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela jest prowadzone na studiach pierwszego stopnia i drugiego stopnia lub jako jednolite studia magisterskie.
wychowanie fizyczne z odnową biologiczną i specjalizacją instruktorską
Absolwent jest specjalistą odnowy biologicznej. Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu nauk biomedycznych i umiejętności praktyczne do prowadzenia kompleksowej odnowy biologicznej. Potrafi programować proces odnowy biologicznej u sportowców, osób uprawiających sport rekreacyjnie, a także u osób w wieku starszym. Jest przygotowany do świadczenia usług w zakresie odnowy biologicznej w gabinetach odnowy biologicznej w instytucjach kultury fizycznej, w ośrodkach wypoczynkowych, ośrodkach szkoleniowo-sportowych, domach uzdrowiskowych, hotelach i ośrodkach SPA. Może również prowadzić własną działalność gospodarczą w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku pracy;
Absolwent posiada kwalifikacje i tytuł instruktora sportu w jednym z wybranych sportów takich jak:
1. gimnastyka sportowa,
2. pływanie,
3. koszykówka,
4. piłka nożna
5. piłka siatkowa.
Jest przygotowany do pracy w klubach sportowych i innych instytucjach kultury fizycznej.
/tabs}
Bezpieczeństwo wewnętrzne
Charakterystyka
Absolwent posiada ogólną wiedzę z zakresu zagadnień społecznych i prawnych tworzących podbudowę dla rozumienia istoty bezpieczeństwa wewnętrznego. Potrafi analizować zjawiska związane z bezpieczeństwem w skali globalnej, państwowej, regionalnej i lokalnej. Dysponuje podstawową wiedzą z zakresu zasad funkcjonowania państwa – jego ustroju i struktury. Zna podział władzy w państwie oraz zadania i zasady funkcjonowania organów państwa, w tym usytuowanie i rolę administracji publicznej odpowiedzialnej za bezpieczeństwo wewnętrzne. Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu zasad funkcjonowania instytucji państwa, zadań administracji publicznej oraz problematyki zarządzania w sytuacjach kryzysowych. Jego wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne są uzupełnione o zagadnienia z dziedziny nauk medycznych i nauk o zdrowiu, w tym z dyscypliny nauk o kulturze fizycznej, przydatne w służbie w formacjach mundurowych.
W toku studiów ma możliwość uzyskania następujących uprawnień:
o kierownika ds. bezpieczeństwa (imprez masowych),
o udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy,
o instruktora sportu w zakresie: pływania lub/i narciarstwa zjazdowego,
o ratownika wodnego.
Absolwent jest przygotowany do:
pracy w administracji publicznej z ukierunkowaniem na jednostki organizacyjne służb państwowych, odpowiedzialne za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa,
Kierunek bezpieczeństwo wewnętrzne jest odpowiedzią Instytutu Kultury Fizycznej PWSZ
w Nowym Sączu na zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy na wysoko kwalifikowane kadry administracji publicznej, jednostek organizacyjnych służb państwowych, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa; na specjalistów przygotowanych do rozwiązywania zadań społecznych – do reagowania w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zaangażowanych w działalność lokalnych instytucji.
Za potrzebą prowadzenia tego kierunku przemawiają także:
usytuowanie regionu w sąsiedztwie granicy Polski, fakt, iż region sądecki jest narażony na zagrożenia o charakterze naturalnym, co wiąże się z lokalizacją w zlewisku dużych górskich rzek: Dunajca, Popradu, Kamienicy, z górskim charakterem ukształtowania terenu, dużym zalesieniem oraz wyżynnym i górskim charakterem klimatu,wzrastające w społeczności regionu poczucie zagrożenia wynikające m.in. z w/w uwarunkowań,zgłaszana potrzeba podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez osoby zatrudnione w regionalnych służbach państwowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa, zwłaszcza wobec pojawiających się zagrożeń nowego typu (m.in. zagrożeń hybrydowych; cyberprzestępczością i dezinformacją, nielegalną migracją, terroryzmem)nasycenie ponadgimnazjalnych klas mundurowych w regionie.
Bogaty program 3-letnich studiów pierwszego stopnia o profilu praktycznym; szeroki wachlarz zajęć do wyboru, możliwość uzyskania przydatnych uprawnień zawodowych: kierownika ds. bezpieczeństwa (imprez masowych), udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy, ratownika wodnego, instruktora sportu pływania i narciarstwa zjazdowego), wychodzi naprzeciw potrzebom regionu i pozwala na elastyczność w dostosowywaniu się i zaspakajaniu potrzeb nie tylko lokalnego rynku pracy.
Jednolite, 5-letnie studia magisterskie
Fizjoterapia
Charakterystyka
Kierunek Fizjoterapia, jednolite, 5-letnie studia magisterskie, stacjonarne, profil praktyczny
Studia na kierunku fizjoterapia pozwalają zdobyć wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk o kulturze fizycznej, które są niezbędne do wykonywania zawodu fizjoterapeuty. Celem kształcenia jest przygotowanie studenta do samodzielnej pracy do samodzielnej pracy z osobami zdrowymi, chorymi i niepełnosprawnymi, w zakresie stosowania zabiegów fizjoterapeutycznych w profilaktyce oraz w celach leczniczych.
https://www.ans-ns.edu.pl/wkfb/2016-06-01-10-30-10/oferta-edukacyjna#sigProIdca29ab76ce
Przykłady przedmiotów w toku studiów: - anatomia prawidłowa człowieka - fizjologia człowieka -biomechanika z elementami kinezjologii - terapia manualna - kinezyterapia - metody specjalne w fizjoterapii - diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii - fizjoterapia kliniczna |
Nabyte umiejętności m.in: - dokonywania oceny funkcjonalnej pacjenta poddawanego fizjoterapii - kwalifikowania, planowania oraz prowadzenia zabiegów fizjoterapeutycznych - zlecania i dostosowania wyrobów medycznych - prowadzenia działalności fizjoterapeutycznej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych oraz popularyzowaniu zachowań prozdrowotnych
|
Możliwości pracy: - podmioty wykonujące działalność leczniczą, w których prowadzona jest fizjoterapia (szpitale, sanatoria, przychodnie, gabinety jak również ośrodki sportowe)
|
Praktyki:
Student kierunku fizjoterapia zobligowany jest do odbycia uwzględnionych w planie studiów praktyk zawodowych z zakresu fizjoterapii, zarówno śródrocznych jak i wakacyjnych, łącznie 1560 godzin.
Praktyki zawodowe odbywają się w warunkach właściwych dla zakresu działalności zawodowej związanej z kierunkiem fizjoterapia, w sposób umożliwiający bezpośrednie wykonanie czynności praktycznych przez studentów. Studenci wykonują określone czynności fizjoterapeutyczne z udziałem pacjentów w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami pod nadzorem opiekuna praktyk.
Praktyki zawodowe są organizowane w odpowiednich typach instytucji/placówek, do pracy w których absolwent uzyskuje kwalifikacje, podmiotach wykonujących działalność leczniczą, w których prowadzona jest fizjoterapia, zapewniających możliwość osiągnięcia wszystkich efektów uczenia się charakterystycznych dla danej praktyki zawodowej.
Sylwetka Absolwenta
Studiowanie na tym kierunku pozwala na uzyskanie wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do samodzielnego wykonywania zawodu fizjoterapeuty, a tym samym przygotowuje do pracy z osobami chorymi i niepełnosprawnymi, przede wszystkim w zakresie stosowania czynników naturalnych (fizykalnych) w profilaktyce oraz w celach leczniczych. Absolwenci kierunku fizjoterapia zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności niezbędne do: kształtowania, podtrzymywania i przywracania sprawności i wydolności osób w różnym wieku utraconej lub obniżonej wskutek różnych chorób bądź urazów i przygotowani do nienagannego wykonywania wszelkich zabiegów fizjoterapeutycznych oraz dostosowywania swych działań do nadrzędnych celów rehabilitacji w ramach funkcjonowania zespołów rehabilitacyjnych oraz kontrolowania efektywności procesu fizjoterapii. Będą charakteryzować się odpowiednimi predyspozycjami psychofizycznymi koniecznymi w pracy z ludźmi chorymi i niepełnosprawnymi, a także sprawnością fizyczną, niezbędną do tego, by móc poprawnie demonstrować i przeprowadzać ćwiczenia fizyczne z tymi osobami.