W dniu 13 kwietnia 2017r. studenci kierunku Mechatronika w ramach zajęć wyjazdowych zapoznali się z organizacją i przebiegiem produkcji w zakładach DELFO Polska S.A. oraz Fiat Chrysler Automobiles Poland w Tychach – jednym z największych zakładów produkcyjnych w Europie. W fabryce z uwagi na prowadzone uzgodnienia programu dalszej współpracy z wymienionymi zakładami, Studentów przywitał JM Rektor PWSZ w Nowym Sączu dr hab. inż. Mariusz Cygnar, prof. PWSZ oraz Dyrektor Instytutu Technicznego, prof. dr hab. inż. Adam Ruszaj.

W czasie trwania zajęć studenci poznali wszystkie etapy nowoczesnej produkcji samochodu osobowego – od formatowania arkusza blachy po gotowe pojazdy. W dniu wizyty program produkcyjny obejmował dwa modele w kilku wersjach wyposażenia tj. Fiat 500 oraz Lancia Ypsilon. Nowoczesne technologie i wysoki poziom organizacji procesu produkcyjnego sprawiają, że co około 35 sekund z linii montażowej zjeżdża nowy samochód.

DELFO Polska S.A. zajmuje się tłoczeniem elementów karoseryjnych. Zakład dysponuje kilkunastoma liniami pras karoseryjnych „ciężkich” do wartości nacisku 1200 ton oraz prasą transferową o nacisku 2000 ton. Linie pracują w rytmie trzyzmianowym przy kilku zazbrojeniach podczas jednej zmiany, dostarczając gotowe elementy dla modeli grupy Fiat Chrysler Automobiles oraz Forda, Audi i BMW. Szczegóły produkcji i tajniki zarządzania przedsiębiorstwem w wykładzie przedstawił Dyrektor, mgr inż. Mirosław Malinowski.
Zrobotyzowane linie zgrzewalnicze i spawalnicze zapewniają najwyższą precyzję i jakość wykonania elementów karoseryjnych. Duże zainteresowanie Studentów wzbudziła prezentacja procesu zgrzewania wstępnego karoserii Lancia Ypsilon trwającego kilkadziesiąt sekund przy jednoczesnym udziale 18 robotów posadowionych zarówno na podeście linii, słupach bocznych i konstrukcji stropowej linii zgrzewalniczej. Zagadnienia logistyki procesu produkcyjnego przejawiały się w koordynacji działań linii produkcyjnych, pracowników obsługi i utrzymania ruchu oraz kontroli jakości oraz laboratoriów wydziałowych wyposażonych w nowoczesne metody i narzędzia metrologiczne. Zaprezentowano proces kontroli jakości elementów karoseryjnych, zestawów z podmontaży zgrzewalniczych na stanowiskach Metrolasera. Sprawdzana jest nie tylko precyzja wykonania, ale na wstępie jakość dostarczanego materiału i elementów dostarczanych przez zakłady kooperujące.

Linie montażowe FCA Poland posłużyły, jako przykład organizacji pracy oraz automatycznego, bezobsługowego systemu dostarczania części i podzespołów na stanowiska pracy. Na uwagę zasługuje fakt, że na jednej linii produkcyjnej wytwarzane są samochody różnych modeli i w każdej możliwej wersji wyposażenia, co wymaga precyzyjnej organizacji pracy setek ludzi, robotów i automatycznych systemów transportowych.

Opiekunami studentów byli: prof. dr hab. inż. Bogusław Cieślikowski, mgr inż. Kazimierz Górka, mgr inż. Tadeusz Kantor, mgr Lucjan Guśtak, pracownicy dydaktyczni Instytutu Technicznego.