W dniach 13-15 i 15-17 grudnia 2021 r. grupa 48 studentów kierunku pielęgniarstwo i kilkunastu wykładowców Instytutu Zdrowia była w Łódzkim Centrum Symulacji Medycznej. Podróż chociaż długa, przebiegła pomyślnie.

Na miejscu zostaliśmy bardzo mile przyjęci przez Pana Roberta. Byliśmy pod wielkim wrażeniem Łódzkiego Centrum Symulacji Medycznej, które jest nowoczesne oraz bardzo bogato wyposażone w trenażery, symulatory, tak, że swoim wyglądem i wyposażeniem przypomina sale szpitalne tj. Szpitalny Oddział Ratunkowy, salę intensywnej terapii, sale opieki pielęgniarskiej i położniczej.

W dniu przyjazdu, po obiedzie rozpoczął się wykład, na którym dowiedzieliśmy się na temat m.in.,,Uczymy się od tych, których lubimy’’ oraz poznaliśmy bardzo efektywny sposób nauki umiejętności pielęgniarskich, oparty na metodzie czterech kroków. Po skończonym wykładzie udaliśmy się całą grupą do trzygwiazdkowego hotelu Qubus, w którym spędzaliśmy czas po zajęciach i który według nas był świetny!

Drugiego dnia po śniadaniu udaliśmy się do Centrum Symulacji Medycznej na kolejne zajęcia. Podzielono nas na dwie grupy, w których ćwiczyliśmy różne procedury pielęgniarskie. W sali do ćwiczeń umiejętności technicznych wykonywaliśmy wkłucia dożylne pod czujnym okiem Pani Aleksandry i po raz pierwszy mogliśmy naprawdę odczuć wielką moc „metody czterech kroków”. Metoda składa się z czterech kroków:

  • pierwszy etap to niema próba, podczas której instruktor, trener przedstawia całą procedurę w tym przypadku było to założenie kaniuli dożylnej, jednak bez omawiania poszczególnych czynności, w odpowiednim tempie,
  • drugi etap polega na wykonaniu procedury wraz z jej omówieniem przez prowadzącego,
  • trzeci etap polega na instruowaniu wykładowcy przez jednego z nas podczas wykonywania wkłucia,
  • podczas czwartego etapu kolejno wykonywaliśmy wkłucie na trenażerze, przy czym to jedna osoba z grupy, instruowała wykonującego jak powinien wykonać zadanie.

Metoda czterech kroków bardzo nam się podobała, spowodowała, iż po skończonych ćwiczeniach wszyscy czuliśmy się dużo pewnej w wykonywaniu tej procedury.

W drugiej części ćwiczeń również metodą czterech kroków wykonywaliśmy kompresy, pod czujnym okiem Pani Emilii.

Po obiedzie Pan Wojciech, psycholog, przybliżył kilka zagadnień m.in.: temat neuronów lustrzanych, nowoczesnych technologii w uczeniu się, potęgi środowiska edukacyjnego, „mocy” kolorów w edukacji  i wiele innych mających wpływ na skuteczne i efektywne uczenie się.

Po skończonych w drugim dniu zajęciach mieliśmy czas na zwiedzanie Łodzi. Spacerowaliśmy ulicą Piotrkowską, która o tej porze roku była przepięknie przyozdobiona, odwiedziliśmy Manufakturę, imponujący obiekt handlowy, usługowy, w którym można zrobić przedświąteczne zakupy. Drugi dzień był z pewnością tym najbardziej aktywnym.

Trzeciego dnia wykonywaliśmy w grupach procedurę zmianę worka stomijnego oraz zgłębialiśmy podstawy wykonywania EKG, oraz dowiedzieliśmy się jak je praktycznie wykonywać. Pod koniec zajęć zebraliśmy się wszyscy w sali wykładowej i otrzymaliśmy certyfikaty udziału w zajęciach. Podziękowaliśmy za świetnie spędzony czas oraz gościnność, następnie wyruszyliśmy w drogę powrotną.

Były to dla nas niezwykłe dni we wspaniałym gronie i świetnej atmosferze, gdzie nie tylko poszerzyliśmy swoją wiedzę na temat wykonywania procedur pielęgniarskich oraz poznaliśmy bardzo efektywne sposoby nauczania, ale także zacieśniliśmy nasze relacje i spotkaliśmy wspaniałych ludzi.

Dziękujemy Dyrekcji Instytutu Zdrowia za możliwość uczestnictwa w tym wydarzeniu

Przygotował Krzysztof Romanek, student I roku kierunku pielęgniarstwo

projekt