W dniu 18 listopada 2016 r. w  Instytucie Zdrowia PWSZ w Nowym Sączu odbyło się Sympozjum Naukowo-Szkoleniowe „Małopolska Transplantologia – Powiedz TAK” zorganizowane we współpracy z Polską Unią Medycyny Transplantacyjnej i Krakowskim Szpitalem Specjalistycznym im. Jana Pawła II

Otwarcia sympozjum dokonali Prorektor ds. studenckich i kształcenia dr Halina Potok, Zastępca Dyrektora Instytutu Zdrowia mgr Urszula Cisoń-Apanasewicz oraz dr hab. n. med. Karol Wierzbicki.

Podczas prelekcji poruszono kwestię rozpoznania śmierci biologicznej i śmierci mózgowej człowieka (dr hab. n. med. Ryszard Gajdosz) oraz przedstawiono rolę systemów ratownictwa medycznego w identyfikacji dawcy po nieodwracalnym zatrzymaniu krążenia (dr Bogdan Niekowal) zwracając uwagę na rolę profesjonalistów w organizacji pobierania i przeszczepiania narządów (dr n. med., mgr piel. Irena Milaniak). Pamiętając o bardzo trudnej kwestii rozmowy z rodziną potencjalnego dawcy narzadów i budowania relacji wzajemnego zaufania (dr n. o zdr. Jolanta Śliwińska). Poruszono kwestię stanowiska kościoła katolickiego wobec transplantacji (ks. dr Paweł Bogaczyk) oraz aspekty prawne i postawy społeczne dotyczące tej metody leczenia jaką jest dawstwo narządów od osób żywych i zmarłych. Zwieńczeniem rozważań stało się wysłuchanie relacji pacjenta po przeszczepieniu serca (Tomasz Suchodoła) oraz dawcy komórek macierzystych (Jakub Sobczyk - student kierunku Ratownictwo medyczne w Instytucie Zdrowia PWSZ w NS) opisujących własne doświadczenia i ukazujących oblicze transplantacji zarówno od strony biorcy jak i dawcy.

Udział w sympozjum wzięli pracownicy i studenci Uczelni, uczniowie partnerskich szkół ponadgimnazjalnych oraz zaproszeni goście. Wydarzeniu towarzyszyła sesja plakatowa na temat transplantologii oraz akcja studentów Instytutu Zdrowia, którzy rejestrowali chętnych do oddania szpiku i komórek macierzystych w ramach działalności Fundacji DKMS.

UCZESTNICY I LAUREACI SESJI PLAKATOWEJ

Konferencja spotkała się z ogromnym zainteresowaniem, jednakże mogliśmy ugościć jedynie 150 uczestników z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc.