W dniach 15-19 października 2018 roku Instytut Pedagogiczny Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu gościł prof. Michele Loré i prof. Fausto Finazzi z Niccolo Cusano University (Włochy, Rzym).
16 października prof. Michele Loré poprowadził dla studentów wykład na temat nurtów filozoficznych obecnych w pedagogice. Profesor wskazał na zagrożenia świata multikulturowego oraz kryzys wartości obecny w zglobalizowanym społeczeństwie. Jako remedium zasugerował powrót do korzeni chrześcijaństwa i tradycyjnego modelu rodziny.
Prof. Fausto Finazzi w czasie swojego wystąpienia podzielił się wiedzą i doświadczeniem w obszarze metodyki nauczania w szkołach Marii Montessori. Profesor wskazał na kontekst historyczny, w czasie którego powstawała ta koncepcja, a także omówił najważniejsze założenia, jakimi należy się kierować w pracy z tą metodą. Ponadto przedstawił system szkolnictwa funkcjonujący we Włoszech i oparty na kształceniu Marii Montessori. Po wykładzie odbyła się dyskusja z udziałem studentów.
W godzinach od 12.00-13.00 zaplanowane zostało spotkanie z władzami Instytutu Pedagogicznego. W spotkaniu wzięły udział następujące osoby:
- dr hab. Zdzisława Zacłona prof. nadzw (Dyrektor Instytutu Pedagogicznego),
- mgr Bogusława Gaweł (Wicedyrektor Instytutu Pedagogicznego),
- prof. Michele Loré (Niccolo Cusano University - Włochy, Rzym),
- prof. Fausto Finazzi (Niccolo Cusano University - Włochy, Rzym),
- dr Beata Lisowska (Opiekun gości z ramienia Instytutu Pedagogicznego),
- dr Michał Pulit (Opiekun gości z ramienia Instytutu Pedagogicznego),
- mgr Janusz Jasielec (tłumacz).
Oprócz wykładów w trakcie pobytu realizowanego w ramach programu Erasmus+ goście poza poznaniem bazy dydaktycznej Instytutu Pedagogicznego, spotkaniem z Dyrekcją Instytutu Pedagogicznego, goście odwiedzili również Miejskie Przedszkole nr 14 w Nowym Sączu, Społeczną Szkołę Podstawową im. Marii Montessori w Nowym Sączu. Tematami spotkań, których uczestnikami byli Dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 14 mgr Beata Majewska, Julie Boudreaux, dr Beata Lisowska, dr Michał Pulit, były:
- wymiana doświadczeń związanych z kształceniem opartym na koncepcji Marii Montessori,
- omówienie infrastruktury i środków dydaktycznych koniecznych do pracy tą metodą (możliwości nabycia pomocy, dystrybucja materiałów wysokiej jakości),
- praca z dzieckiem o specjalnych potrzebnych edukacyjnych w koncepcji Marii Montessori.
Każda z wizyt była połączona z obserwacją pracy nauczyciela a także dzieci pracujących na różnym materiale dydaktycznym dostosowanym do potrzeb i możliwości rozwojowych wychowanka.
Dopełnieniem programu było zwiedzanie kluczowych zabytków i obiektów ulokowanych na obszarze województwa małopolskiego (m.in. w Krakowie i Wieliczce).