CATIA to zaawansowany system wspomagania prac inżynierskich w przemyśle lotniczym, samochodowym, stoczniowym, maszynowym, sprzętu AGD, energetycznym, produkcji form wtryskowych i wielu innych. Od początku swojego istnienia system był związany z przemysłem lotniczym. System powstał w 1975r. pod nazwą CATI w firmie Dassault Aviation i służył usprawnieniu budowy tunelu powietrznego. W 1981r. powstała firma Dassault Systèmes, która miała rozwijać program pod nową nazwą CATIA. W 1984r. firma Boeing Company wybrała system CATIA jako główny system tworzenia projektów 3D i stała się największym klientem Dassault Systemem. W 1990r. amerykańska stocznia Marynarki Wojennej General Dynamics' Electric Boat Division wykorzystała system CATIA do zaprojektowania okrętów podwodnych typu Virginia.

catia1System CATIA posiada m.in. zestawy rozwiązań służące do:

  1. projektowania elementów mechanicznych, które usprawniają kluczowe czynności związane z rozwojem produktu – od narodzin jego koncepcji, poprzez projekt szczegółowy, aż po tworzenie dokumentacji technicznej. Jego moduły są również stworzone z myślą o projektowaniu części blaszanych i o produkcji form – zawarte w nich dedykowane aplikacje przyczyniają się do znacznego wzrostu wydajności pracy i wydatnie skracają czas wprowadzenia produktu na rynek. Jego największe zalety to łatwe i szybkie tworzenie dowolnych struktur nośnych. Te możliwości spełniają wstępne i szczegółowe wymagania związane z projektowaniem takich produktów, jak urządzenia dla przemysłu ciężkiego oraz fundamenty obrabiarek, doków i fabryk.
  2. projektowania i stylizacji powierzchni - zawiera nowatorskie, przyjemne w użyciu narzędzia do tworzenia, kontrolowania i modyfikowania powierzchni mechanicznych i powierzchni swobodnych. Pozwala na tworzenie powierzchni na podstawie istniejących makiet lub stylizowanych szkiców, umożliwiając korzystanie z technik rekonstrukcji powierzchni z modelu fizycznego. Umożliwia też tworzenie zespołów mechanicznych, takich jak blachy nadwozia. Udostępniane narzędzia do wizualizacji pozwalają na generowanie obrazów o fotograficznej jakości i dynamicznych renderingów w czasie rzeczywistym.
  3. projektowania wyposażenia i instalacji, które pozwalają na jednoczesne projektowanie i integrowanie instalacji elektrycznych, hydraulicznych i mechanicznych. Odbywa się to w środowisku przestrzennej, wirtualnej makiety wyrobu, z jednoczesną optymalizacją rozmieszczenia przestrzennego elementów. Zawierają narzędzia służące do optymalizacji rozmieszczenia przestrzennego wyposażenia zakładów produkcyjnych, tworzenia obwodów scalonych i projektowania elementów infrastruktury. Opisywany zestaw rozwiązań umożliwia tworzenie bardziej kompleksowych projektów w dowolnej branży przemysłowej. Pozwala na przykład na projektowanie instalacji paliwowych i hamulcowych samolotów i samochodów, instalacji grzewczych, klimatyzacyjnych, wentylacyjnych i rurowych dla przemysłu stoczniowego, chemicznego i petrochemicznego, fundamentów obrabiarek dla przemysłu maszynowego oraz obwodów scalonych dla przemysłu dóbr konsumpcyjnych.
  4. scalania produktów, pozwala na łatwe, zautomatyzowane tworzenie danych projektowych i produkcyjnych oraz ich sprawdzanie.

catia2Poziom funkcjonalności niezbędny do realizacji konkretnych zadań może dodatkowo różnić się, w zależności od poziomu skomplikowania produktów i procesów oraz od wymagań technologicznych. Uwzględniając te kwestie i jednocześnie dbając o zminimalizowanie kosztów wdrożenia, produkty wchodzące w zakres systemu CATIA podzielono na trzy różne platformy:

  1. Platforma CATIA P1 – najuboższa wersja programu po przystępnej cenie przeznaczona dla małych i średnich przedsiębiorstw.
  2. Platforma CATIA P2 – droższa i bardziej zaawansowana od wersji P1. Przeznaczona dla większych firm.
  3. Platforma CATIA P3 – najdroższa i najbardziej zaawansowana wersja programu. Przeznaczona dla wielkich koncernów, zawiera najwięcej wyspecjalizowanych narzędzi.