Deszczowy poranek, a niedługo ma rozpocząć się wyczekiwana integracyjna wycieczka najmłodszych uczestników Językowego Teatru Szkolnego, czyli uczniów klas I i II, którzy byli zaangażowani w tegoroczny „Projekt z klasą”, jak i również wzięli udział w przedstawieniu w języku angielskim pt. „Czerwony Kapturek” w Krakowie, zdobywając I miejsce na szczeblu wojewódzkim, a także Puchar Małopolskiego Kuratora Oświaty.
Autobusem szkolnym docieramy więc na Wolę Krogulecką, spoglądając jednocześnie na zamglone wierzchołki okolicznych gór i pochmurne niebo. W siedzibie Popradzkiego Parku Krajobrazowego spotykamy się z Iwoną Szczygieł, głównym specjalistą do spraw edukacji, dzięki której w sali edukacyjnej Popradzkiego Parku Krajobrazowego dzieci poznają wiele ciekawostek przyrodniczych o rogach i porożach, sarnach i jeleniach, czy nawet hubach drzewnych. Następnie również w towarzystwie Agnieszki Obrzud i Beaty Damasiewicz- koordynatorek Językowego Teatru Szkolnego, wyruszają na ścieżkę przyrodniczą „Het na hore bez skole”, czyli gdzieś w góry przez kamienie.
Już na samym początku zostają podzieleni na dwie drużyny, bo w trakcie wędrówki czekać na nich będzie wiele wyzwań przyrodniczych i językowych. Przed naszymi uczniami 3,5 km wędrówki wschodnią częścią pasma Jaworzyny Krynickiej, w trakcie której dzieci będą mogły poznać bogactwo przyrodnicze Popradzkiego Parku Krajobrazowego. Na wszystkich czeka jeszcze słodka niespodzianka od Tosi Sowińskiej z 2a, która właśnie w tym dniu obchodzi urodziny, więc mali turyści wraz z opiekunami i pracownikiem Popradzkiego Parku Krajobrazowego śpiewają solenizantce w język angielskim „Happy Birthday”.
I wyruszamy idąc szlakiem, na którym na samym początku napotykamy wędrujących wprawdzie wolniejszym tempem- ślimaków winniczków, a potem nawet dostrzegamy nieżywego padalca, więc jest okazja do niespodziewanej lekcji anatomii na szlaku. Są też tropy jelenia na zabłoconym fragmencie ścieżki, więc przez chwilę podążamy tropem jelenia. Jest więc okazja, by poznać różnicę między tropem a śladem w praktyce. Podczas wędrówki pracownik Popradzkiego Parku Krajobrazowego, czyli sympatyczna pani Iwona opowiada dzieciom o napotykanych gatunkach drzew: buku, jodle, świerku, dębie, sośnie, sośnie wejmutce, klonie jaworze, modrzewiu i jesionie. Zaczyna kropić deszcz, ale turystyczna ekipa z naszej szkoły osłonięta rozpostartymi nad nimi gałęziami rosnących nieopodal szlaku buków, wędruje nieugięcie. I mamy nawet szczęście móc oglądać w naturalnym środowisku rzadki gatunek z rodziny storczykowatych, czyli podkolan biały, który objęty jest ścisłą ochroną. Wąchamy więc kwitnące biały kwiaty, by móc delektować się ich przyjemną wonią. W trakcie wędrowania asystenci obu drużyn, czyli Piotr Damasiewicz z Va oraz Wiktoria Damasiewicz z IVa cały czas na poszczególnych etapach ścieżki przyrodniczej rozdają młodszym kolegom przygotowane przez nauczycieli języka angielskiego karty wyrazowe, na których z jednej strony znajdują się nazwy gatunków drzew spotykanych na szlaku w języku polskim, a z drugiej ich angielskie odpowiedniki. Dzieci uczą się nie tylko ciekawostek o różnych gatunkach drzew, ale także jak nazywać te drzewa w języku angielskim. Lekcja przyrody i lekcja języka angielskiego jednocześnie.
Gdy pomimo padającego deszczu, po zabłoconym szlaku pokonujemy dzielnie 3,5 km, pora na zasłużony odpoczynek pod drewnianą wiatą obok mostu nad Głębokim Jarem. W międzyczasie, gdy mali turyści jedzą przygotowane przez rodziców i spakowane do plecaków kanapki, na uczniów czeka atrakcja, której pomysłodawcami są nauczyciele języka angielskiego. Na ziemi rozkładają oni bowiem ogromne płótna, a na nich rozciągniętą na listewkach folię. Obok ku zdziwieniu uczestników wyprawy pojawiają się wielobarwne farby i pędzle dla każdego. Na środku piękny bukiet polnych kwiatów zerwanych na łące przez Julkę R. z 2a. Są też karty pracy ze szkicami liści poznanych gatunków drzew, ich charakterystycznymi owocami i szyszkami. By ułatwić zadanie, pani Iwona Szczygieł z Popradzkiego Parku Krajobrazowego pokazuje dzieciom raz jeszcze liście i gałązki drzew, o których w niezmiernie ciekawy sposób opowiadała wcześniej na szlaku.
I oto rozwiana zostaje tajemnica dotycząca zadania. Uczniowie w dwóch grupach w towarzystwie asystentów, czyli Piotrka i Wiktorii muszą przygotować pracę malarską na folii, ukazującą ich najmilsze wspomnienia z tegorocznych przedstawień w języku angielskim, w których wzięli udział, czyli ‘The Little Red Riding Hood’ oraz ‘The Legend of the Wawel Dragon”, ale oprócz tego w tle przedstawianych obrazowo wspomnień musiał znaleźć się pejzaż Beskidu Sądeckiego z namalowanymi gatunkami drzew poznanymi podczas dzisiejszej wędrówki ścieżką przyrodniczą do Głębokiego Jaru.
Czas mija nieubłagalnie szybko i jest go zbyt mało, by odbyły się dodatkowo drużynowe rozgrywki o zdobycie największej ilości szyszek za udzielanie poprawnych odpowiedzi na dodatkowe pytania przyrodniczo-językowe od pracownika Popradzkiego Parku Krajobrazowego i nauczycieli języka angielskiego. Być może jest to jednak dobry znak, iż ta pierwsza wspólna wyprawa najmłodszych uczniów „Dwójki” nie była ostatnią.
Po zakończonych pracach malarskich nadchodzi czas na prezentacje potężnych obrazów na folii. Obie grupy trzymając listewki w dłoniach prezentują rozciągnięte na foliach dzieła malarskie. Piękne pejzaże z drzewami Popradzkiego Parku Krajobrazowego, jak i piękne wspomnienia z przedstawień w języku angielskim. Stąd wybór zwycięzcy jest niezmiernie trudny.
Każdy uczestnik integracyjnej wędrówki o tematyce przyrodniczej z językiem angielskim w tle otrzymuje od koordynatorów drobne niespodzianki, a także pamiątkowe turystyczne chusty od Popradzkiego Parku Krajobrazowego. Gdy nadchodzi pora powrotu, przestaje padać, rozpogadza się. Początkowo idziemy tą samą ścieżką przyrodniczą, a potem skręcamy w lewo, by dojść do Życzanowa, gdzie oczekiwał na nas szkolny autobus. W autobusie patrzymy na kolejny bukiet w dłoni Julki R. z 2a i nikt nie ma wątpliwości po dzisiejszej wędrówce jak nazywa się okazała roślina wśród czerwonych maków w bukiecie Julii z dużymi, zielonymi pierzastymi liśćmi z wiechowatymi kwiatostanami pełnymi maleńkich niepozornych białych kwiatuszków. To parzydło leśne– wykrzykują drugoklasiści bez wahania. Uczniowie wracają do Starego Sącza bogatsi o wiedzę przyrodniczą z kieszeniami pełnymi kart wyrazowych z nazwami napotkanych gatunków drzew w języku angielskim. A na koniec wycieczki Martyna P. przekazuje panu kierowcy drobny upominek od całej wędrownej ekipy, a wszyscy dziękują mu w dwóch znanych sobie językach: polskim i angielskim.
W wycieczce integracyjnej- nagrodzie od koordynatorów za zaangażowanie w naukę języka angielskiego w ramach kółka teatralnego wzięli udział: Jan Karlak (1b), Antonina Sowińska (2a), Martyna Pituch (2a), Emilia Nalepa (2a), Krzysztof Skoczeń (2a), Julia Rucińska (2a), Wiktoria Gorczyca (2a), Anna Majda (2b), Wiktoria Król (2b), Magdalena Biel (2b), Jakub Jankowski (2b), Maksymilian Kowal (2b).