Nasza szkoła gościła grupę 11 uczniów i 7 nauczycieli ze szkoły Scoala Profesionala Tarlisua z Rumunii, którzy realizują projekt „Digital Transformation and Inclusion in Education” w ramach programu Erasmus+. Pięciodniowy pobyt był wspaniałą okazją do wymiany doświadczeń, praktyk edukacyjnych oraz kulturowego zbliżenia.
Należy podkreślić, że językiem roboczym i komunikacyjnym podczas całej mobilności był język angielski, co stanowiło doskonałą praktykę dla uczniów i nauczycieli!
Głównym celem projektu realizowanego przez rumuńskich gości jest pogłębienie wiedzy na temat digitalizacji i włączania (inclusion) w edukacji. Uważamy, że nowoczesna szkoła musi efektywnie łączyć innowacyjne technologie z metodami nauczania, które odpowiadają na zróżnicowane potrzeby wszystkich uczniów.
Wizyta w ramach programu Erasmus+ objęła uczniów z różnych roczników – od klas czwartych do ósmych. Młodzi rumuńscy uczniowie mieli unikalną szansę aktywnie uczestniczyć w lekcjach prowadzonych w szkole. Brali udział w zajęciach z różnych przedmiotów, co pozwoliło im na bezpośrednie porównanie metod nauczania i materiałów edukacyjnych stosowanych w Polsce i Rumunii. Ich obecność wniosła do klas nową energię i międzynarodową perspektywę, sprzyjając rozwijaniu kompetencji międzykulturowych wśród uczniów. Bezpośredni udział w procesie dydaktycznym był głównym celem ich wizyty.
Rumuńscy nauczyciele skorzystali z metody job shadowing (obserwacji pracy). Polega ona na aktywnym obserwowaniu lekcji prowadzonych przez pedagogów, co jest kluczowym elementem w wykorzystaniu sprawdzonych praktyk w ich macierzystej szkole. Nauczyciele obserwowali zajęcia z:
- Religii (Daniel Buksa)
- Matematyki i informatyki (Florina Valean)
- Języka Angielskiego (Ionela Rus)
- Edukacji Wczesnoszkolnej (Maria Fechete)
Oprócz wymienionych wyżej nauczycieli w mobilności wzięli udział: Gabriela Forai – nauczycielka historii, Vlad Nalat – nauczyciel wychowania fizycznego i Simona Chindris, nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego, która sprawowała opiekę nad swoim synem z niepełnosprawnością. Obserwacja lekcji pozwoliła na kompleksową analizę podejścia do włączania cyfryzacji i włączania na różnych etapach edukacyjnych. Nasi nauczyciele są dumni, że mogli podzielić się swoimi doświadczeniami i metodami pracy!
Dyrektor Scoala Profesionala Tarlisua, Mihai Forai przekazuje serdeczne podziękowania dla nauczycieli ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Starym Sączu: p. Teresie Tokarczyk, p. Agacie Kurowskiej, p. Natalii Lelek, p. Aleksandrze Woźniak-Majerskiej, p. Jolancie Olchawie, p. Beacie Damasiewicz, p. Zofii Trzcińskiej, p. Justynie Tyce, p. Agnieszce Obrzud oraz ks. Filipowi Bodzie za gościnność i umożliwienie rumuńskim pedagogom obserwacji lekcji.
Jako element wzbogacający program, odbyła się sesja poświęcona wykorzystaniu cyfrowych narzędzi w edukacji geograficznej i kulturowej. Pan Wojciech Knapik, Dyrektor Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari w Starym Sączu poprowadził specjalne zajęcia, podczas których zaznajomił uczniów i nauczycieli, zarówno z Rumunii jak i ze szkoły w Starym Dachu z aplikacją GeoGuessr.
Zajęcia te, które odbyły się w Klubie Młodzieżowym Pegaz, pokazały, jak za pomocą wirtualnych podróży i elementów grywalizacji można efektywnie rozwijać umiejętności orientacji w terenie, wiedzę o świecie i współpracy. To doskonały przykład zastosowania digitalizacji w praktyce edukacyjnej.
Poza intensywną pracą w szkole i innowacyjnymi warsztatami, nasi goście mieli okazję poznać Polskę. Wraz z uczniami i nauczycielami polskimi, rumuńscy goście zwiedzali urokliwy Stary Sącz oraz historyczny Nowy Sącz. Szczególnie cenny był fakt, że to polscy uczniowie z klasy 7a – Marta Wójcik, Anna Rogalska, Viktoria Kurzeja, Klaudia Stawiarska, Franciszek Śmierciak pełnili rolę przewodników (oraz Wiktor Korona, który jest współautorem prezentacji o Starym Sączu), oprowadzając swoich zagranicznych rówieśników i dzieląc się wiedzą o lokalnej kulturze i zabytkach. W przygotowaniu prezentacji i opisu starosądeckich zabytków pomocą dla uczniów służyła pani Beata Damasiewicz, wychowawca klasy, do której uczęszczają ww. uczniowie, natomiast pani Agnieszka Obrzud pomogła opracować opisy zabytków w Nowym Sączu. Uczniowie przygotowali również grę Kahoot, w której wzięli udział rumuńscy goście. Zwycięzcy otrzymali małe puchary i drobne upominki ufundowane przez Urząd Miasta Starego Sącza oraz koordynatora przyjazdu gości z Rumunii, panią Agnieszkę Obrzud:
1 miejsce – Viktoria Ivacson – uczennica klasy siódmej
2 miejsce – Vlad Nalat – nauczyciel wychowania fizycznego
3 miejsce – Daniel Buksa – nauczyciel religii
Ważnym punktem pobytu rumuńskich gości był udział w Dniu Otwartym w Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu. Podczas pobytu, po uczelni oprowadzał ich dr hab. inż. Grzegorz Przydatek, prof. ANS. Mieli też przyjemność spotkać się z panią dziekan Wydziału Nauk Inżynieryjnych dr hab. inż. Iwoną Wiewiórską, prof. ANS oraz z panią prodziekan Wydziału Nauk Inżynieryjnych dr Moniką Golonką. Wykłady, choć prowadzone głównie w języku polskim, były wzbogacane przez wykładowców wtrąceniami i terminologią w języku angielskim. Uczniowie i nauczyciele mieli okazję zobaczyć z bliska nowoczesne technologie wykorzystywane w uczelni, w tym robota humanoidalnego oraz drukarki 3D. Była to doskonała okazja do zapoznania się z polskim systemem szkolnictwa wyższego i potencjałem innowacyjnym regionu.
Wizyta rumuńskiej delegacji była możliwa dzięki zaangażowaniu i otwartości wielu osób. Dyrekcja szkoły rumuńskiej przekazuje serdeczne podziękowania dla pani Wioletty Nowak, dyrektor naszej szkoły za wsparcie, umożliwienie i stworzenie warunków do realizacji tej międzynarodowej mobilności w ramach programu Erasmus+ oraz dla pani Agnieszki Obrzud, nauczycielki języka angielskiego za wzorową koordynację całego przyjazdu, dbałość o program i logistykę.
Nie można zapomnieć o pani Izabeli Dudzik odbywającej praktykę w naszej szkole, której należą się podziękowania za nieocenioną pomoc przy realizacji całego przedsięwzięcia.
Zdaniem nauczycieli wizyta rumuńskiej delegacji była nie tylko sukcesem pod względem wymiany edukacyjnej, ale również ugruntowała międzynarodowe relacje szkoły. Pedagodzy wyrażają zadowolenie, że ich szkoła może być aktywnym uczestnikiem europejskiej sieci szkół, promując innowacyjność i otwartość na świat.
zapraszamy do galerii zdjęć
