przeczytaj artykuł na portalu Starosądeckie.info, 07.11.2025
„The treasure chest”, czyli inauguracyjne warsztaty plenerowe z języka angielskiego na Malniku

Piękny czwartkowy poranek, 30 października 2025 roku. Rozpoczynamy tegoroczny cykl pieszych wycieczek połączonych z warsztatami plenerowymi w ramach innowacji z języka angielskiego dla klas VI-VIII realizowanej w Szkole Podstawowej nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu w tym roku szkolnym pt. „The treasure chest- learning language functions and thinking outside the box, czyli funkcje językowe w nieszablonowej odsłonie”, której pomysłodawcami i koordynatorami są nauczyciele języka angielskiego Agnieszka Obrzud i Beata Damasiewicz oraz nauczyciel wychowania fizycznego Maciej Rejowski.


A co czekało na 25 uczniów ze starosądeckiej „Dwójki” biorących udział w warsztatach plenerowych? Trening językowy przygotowujący do egzaminu ósmoklasisty, podczas którego uczniowie uczyli się wylosowanych ról, odgrywali je wraz z innymi uczestnikami innowacji w formie scenek na leśnej ścieżce lub na łące z widokiem na Tatry; rozwiązywali zagadki oparte na doskonaleniu poprawnego wykorzystania języka angielskiego m.in. do przedstawiania się, przekazywania informacji i pytania o różne informacje, udzielania rad, rozpoczynania i kończenia rozmowy. A wszystko to z wykorzystaniem wyjątkowej „skrzyni skarbów” (the treasure chest), która została wykonana przez Milenę Klempkę z klasy 2b. Uczniowie wraz z koordynatorami innowacji wyruszyli więc ze Starego Sącza do Muszyny pociągiem w towarzystwie „skrzyni skarbów”, ale zanim podążali żółtym szlakiem prowadzącym do wieży widokowej na Malniku, w każdym przedziale w pociągu, w którym byli uczestnicy innowacji, pojawiła się „skrzynia skarbów”, z której uczniowie losowali scenkę w języku angielskim do odegrania z kolegą lub koleżanką, której musieli nauczyć się na pamięć podczas podróży pociągiem.

Warsztaty plenerowe na żółtym szlaku z Muszyny do wieży widokowej na Malniku okazały się „strzałem w dziesiątkę”! Nikt nie spodziewał się tak pięknej pogody i takich widoków! Ośnieżone Tatry jak na dłoni! Piękne jesienne barwy i dywan z szeleszczących liści na leśnej ścieżce, a przy tym promienie słońca, które rozświetlały górskie pejzaże towarzyszyły uczniom podczas treningu mówienia w języku angielskim. Tuż po wejściu na żółty szlak uczniowie zaprezentowali w parach scenki w języku angielskim w oparciu o dialogi, których uczyli się w pociągu, a potem na żółtym szlaku wylosowali ze skrzyni skarbów dębowe liście, do których doczepione były dialogi w języku angielskim. I tak oto rozpoczęło się kolejne zadanie językowe, wędrując turystycznym szlakiem uczniowie uczyli się na pamięć swoich nowych ról, a potem na zapierającej dech w piersiach polanie z widokiem na ośnieżone tatrzańskie szczyty odgrywali wylosowane role z pamięci. Zadanie uczniowie wykonali wspaniale, wykazując się odwagą, determinacją i motywacją w pokonywaniu bariery językowej. I tak oto ruszyli dalej, wieża widokowa na Malniku była na wyciągnięcie ręki, a jesienne widoki z wieży zachwycały. Po chwilach zachwytu nad pięknem beskidzkiej przyrody i odpoczynku na ławeczkach obok wieży, rozpoczęła się kolejna część warsztatów plenerowych- układanie dialogów w języku angielskim z rozsypanek wyrazowych.

To nie był jednak koniec plenerowych zajęć językowych, bo kolejne zadanie „w odblaskowym stylu” opierało się na umiejętnościach pytania o radę i udzielania rad. To tam w związku z realizacją założeń „Odblaskowej Szkoły” powstał również plenerowy warsztat, w którym znajdowały się farby, flamastry i kartki papieru, a także rozwieszone plakaty ze zwrotami w języku angielskim jak udzielać rad i pytać o radę. Jedno z zadań językowych dla uczniów polegało na trenowaniu umiejętności pytania o radę i udzielania rad.

A jakie rady należało ułożyć i umieścić na plakatach? Te, które przypominają wszystkim turystom wędrującym ulicami i drogami o zmroku o tym, jak ważne jest noszenie odblasków i kamizelek odblaskowych, by być bezpiecznym. Gdy wszystkie porady zostały umieszczone na plakatach, jeden z 25 uczniów pytał o radę, za każdym razem wykorzystując inne pytanie w języku angielskim, a pozostali uczniowie odczytywali przygotowane na plakatach „odblaskowe” porady.
Pod wieżą widokową na Malniku powstała więc 'odblaskowa’ galeria z cennymi poradami o tym, jak być bezpiecznym.

Po powrocie widokową trasą do Muszyny, na dworcu PKP znów pojawiła się „skrzynia skarbów”, w której tym razem ukryte zostały paski papieru z różnymi zwrotami z różnych funkcji językowych. Uczniowie losowali wyrażenia, w oczekiwaniu na pociąg odczytywali je, a pozostali uczestnicy innowacji odgadywali ich znaczenie. To było ostatnie językowe zadanie podczas dzisiejszych warsztatów plenerowych, został jeszcze powrót do Starego Sącza pociągiem i snucie planów związanych z kolejnymi warsztatami plenerowymi w ramach innowacji z języka angielskiego.

Czwartkowa plenerowa „sala lekcyjna” wyglądała pięknie, a widoki „z okien” zapierały dech w piersiach. To właśnie w takich warunkach 25 uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Starym Sączu biorących udział w inauguracyjnej wyprawie w ramach tegorocznej innowacji dla klas 6-8 „The treasure chest- learning language functions and thinking outside the box, czyli funkcje językowe w nieszablonowej odsłonie” uczyło się praktycznego zastosowania języka angielskiego do wyrażania różnych funkcji językowych. Na uczniów klas 6-8 w tym roku szkolnym czekają jeszcze kolejne takie niezwykle „sale lekcyjne” i plenerowe warsztaty językowe ze skrzynią skarbów w roli głównej w ramach realizowanej innowacji opartej na treningu języka angielskiego w związku z przygotowaniem do egzaminu ósmoklasisty.
