Piękny czwartkowy poranek, 30 października 2025 roku. Rozpoczynamy tegoroczny cykl pieszych wycieczek połączonych z warsztatami plenerowymi w ramach innowacji z języka angielskiego dla klas VI-VIII realizowanej w tym roku szkolnym pt. „The treasure chest- learning language functions and thinking outside the box, czyli funkcje językowe w nieszablonowej odsłonie”, której pomysłodawcami i koordynatorami są nauczyciele języka angielskiego Agnieszka Obrzud i Beata Damasiewicz oraz nauczyciel wychowania fizycznego Maciej Rejowski.
A co czekało na 25 uczniów z naszej szkoły biorących udział w warsztatach plenerowych? Trening językowy przygotowujący do egzaminu ósmoklasisty, podczas którego uczniowie uczyli się wylosowanych ról, odgrywali je wraz z innymi uczestnikami innowacji w formie scenek na leśnej ścieżce, na łące z widokiem na Tatry; rozwiązywali zagadki oparte na doskonaleniu poprawnego wykorzystania języka angielskiego m.in. do przedstawiania się, przekazywania informacji i pytania o różne informacje, udzielania rad, rozpoczynania i kończenia rozmowy. A wszystko to z wykorzystaniem wyjątkowej „skrzyni skarbów” (the treasure chest), która została wykonana przez Milenę Klempkę z klasy 2b, za co bardzo dziękujemy.
Wyruszamy więc ze Starego Sącza do Muszyny pociągiem w towarzystwie „skrzyni skarbów”, ale zanim podążymy żółtym szlakiem prowadzącym do wieży widokowej na Malniku, w każdym przedziale w pociągu, w którym są uczestnicy innowacji, pojawia się „skrzynia skarbów”, z której nasi uczniowie losują scenkę w języku angielskim do odegrania z kolegą lub koleżanką, której muszą nauczyć się na pamięć podczas podróży pociągiem.
Warsztaty plenerowe na żółtym szlaku z Muszyny do wieży widokowej na Malniku w ramach innowacji z języka angielskiego „The treasure chest, czyli funkcje językowe w nieszablonowej odsłonie” okazały się „strzałem w dziesiątkę”! Nikt nie spodziewał się tak pięknej pogody i takich widoków! Ośnieżone Tatry jak na dłoni! Piękne jesienne barwy i dywan z szeleszczących liści na leśnej ścieżce, a przy tym promienie słońca, które rozświetlały górskie pejzaże towarzyszyły naszym uczniom podczas treningu mówienia w języku angielskim. Tuż po wejściu na żółty szlak uczniowie zaprezentowali w parach scenki w języku angielskim w oparciu o dialogi, których uczyli się w pociągu, a potem na żółtym szlaku wylosowali ze skrzyni skarbów dębowe liście, do których doczepione były dialogi w języku angielskim. I tak oto rozpoczęło się kolejne zadanie językowe, wędrując turystycznym szlakiem uczniowie uczyli się na pamięć swoich nowych ról, a potem na zapierającej dech w piersiach polanie z widokiem na ośnieżone tatrzańskie szczyty odgrywali wylosowane role z pamięci. Zadanie uczniowie wykonali wspaniale, wykazując się odwagą, determinacją i motywacją w pokonywaniu bariery językowej. I tak oto ruszyli dalej, a wieża widokowa na Malniku była po chwili na wyciągnięcie ręki, a jesienne widoki z wieży zachwycały. Po chwilach zachwytu nad pięknem beskidzkiej przyrody i odpoczynku na ławeczkach obok wieży, rozpoczęła się kolejna część warsztatów plenerowych- układanie dialogów w języku angielskim z rozsypanek wyrazowych. To nie był jednak koniec plenerowych zajęć językowych, bo kolejne zadanie „w odblaskowym stylu” opierało się na umiejętnościach pytania o radę i udzielania rad.
Po powrocie widokową trasą do Muszyny, na dworcu PKP znów pojawiła się „skrzynia skarbów”, w której tym razem ukryte zostały paski z różnymi zwrotami z różnych funkcji językowych. Uczniowie losowali wyrażenia, w oczekiwaniu na pociąg odczytywali je, a pozostali uczestnicy innowacji odgadywali ich znaczenie. To było ostatnie językowe zadanie podczas dzisiejszych warsztatów plenerowych, został jeszcze powrót do Starego Sącza pociągiem i snucie planów związanych z kolejnymi warsztatami plenerowymi w ramach innowacji z języka angielskiego.
Czwartkowa plenerowa „sala lekcyjna” wyglądała pięknie, a widoki „z okien” zapierały dech w piersiach. To właśnie w takich warunkach 25 uczniów z naszej szkoły biorących udział w inauguracyjnej wyprawie w ramach tegorocznej innowacji dla klas 6-8 „The treasure chest- learning language functions and thinking outside the box, czyli funkcje językowe w nieszablonowej odsłonie” uczyło się praktycznego zastosowania języka angielskiego do wyrażania różnych funkcji językowych.
Pragniemy dodać, iż na uczniów klas 6-8 w tym roku szkolnym czekają jeszcze kolejne takie niezwykle „sale lekcyjne” i plenerowe warsztaty językowe ze skrzynią skarbów w roli głównej w ramach realizowanej innowacji. Zapraszamy wszystkich chętnych uczniów do nietypowego treningu języka angielskiego w ramach przygotowania do egzaminu ósmoklasisty.
zapraszamy do galerii zdjęć
/koordynatorzy innowacji 'The treasure chest”: Beata Damasiewicz, Agnieszka Obrzud, Maciej Rejowski/
