Edukacja Młode Horyzonty to kompleksowy, ogólnopolski program edukacji kulturalnej dla szkół i przedszkoli, zgodny z podstawą programową i polityką oświatową.
Zajęcia w ramach Młodych Horyzontów to nie tylko spotkanie z filmem. Przed każdym seansem odbywa się prelekcja wprowadzająca w tematykę danego cyklu/filmu, a po seanse dzielimy się spostrzeżeniami, uwagami i dyskutujemy o obejrzanym dziele filmowym.
Harmonogram
Klasy 1-3 „Filmowe sekrety”
Czym są kino i film? Kto i co kryje się za obrazem i dźwiękiem, który towarzyszy nam w czasie seansu? Dzieci stawiają sobie i dorosłym wiele pytań. Chcą wiedzieć, jak powstają animacje, czy trudno być aktorem, co to jest rekwizyt i czy w każdym filmie potrzebne są słowa.
Dzięki cyklowi „Filmowe sekrety” uczeń:
- wszechstronnie rozwija się poprzez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie naturalnej ciekawości poznawczej,
- wyraża swoje spostrzeżenia i przeżycia za pomocą wypowiedzi ustnej lub pisemnej oraz różnorodnych artystycznych form wyrazu,
- pracuje w zespole,
- rozumie przekaz filmowy (wizualny, słowny, muzyczny), interpretuje go, zbiera na jego podstawie informacje.




Klasy 4-6 „Kino współczesne”
Nie da się wykształcić kompetentnego młodego odbiorcy kultury bez ukazania mu najnowszych dzieł światowej kinematografii, które zainspirują go do rozmyślań nad rzeczywistością oraz sprawią, że zidentyfikuje dotyczące go problemy okresu dorastania, np. bunt przeciwko autorytetom, jako nieodłączny naturalny element procesów o charakterze społeczno-kulturowym.
Dzięki cyklowi „Kino współczesne” uczeń:
- rozwija zdolności dostrzegania prawdy, dobra i piękna i kieruje się tymi wartościami,
- okazuje szacunek dla drugiego człowieka i otaczającego go świata,
- rozwija zdolności rozumienia tekstów kultury i odnosi ich treści do własnego doświadczenia,
- postrzega film jako tekst kultury,
- trenuje świadomą i uważną recepcję filmów,
- uczestniczy w kulturze polskiej i europejskiej, szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym.




Klasa 7 „Od oglądania do czytania – egzamin ósmoklasisty”
Cykl „Od oglądania do czytania – egzamin ósmoklasisty” daje możliwość realizowania treści egzaminacyjnych w oparciu o wybrane filmy, m.in. wychodząc od tematyki filmu omawia motyw, który następnie jest wyszukiwany w lekturze obowiązkowej.
Dzięki cyklowi „Od oglądania do czytania – egzamin ósmoklasisty” uczeń:
- określa wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury,
- znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych,
- rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii,
- dostrzega uniwersalne wartości,
- konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów,
- staje się świadomym odbiorcą i uczestnikiem kultury, szczególnie dzieł literackich.



