Czytanie rozwija wyobraźnię, poprawia koncentrację, ćwiczy pamięć, rozwija słownictwo, ułatwia naukę, uczy gramatyki, ortografii, rozwija poczucie humoru, przynosi wiedzę ogólną. Dziecko, które czyta, radzi sobie w szkole o wiele lepiej, niż to, które ma z tym problemy. Dlatego tak ważnym jest, aby dzieci czytały i to czytały ze zrozumieniem. Rok temu jeszcze sporo dzieci z klasy 1B miało problem nie tylko z techniką czytania, ale również ze zrozumieniem przeczytanych treści. Stąd też pomysł wprowadzenia w klasie drugiej innowacji metodycznej mobilizującej dzieci do czytania, ułatwiającej czytanie, a dzięki zastosowaniu ciekawych form pracy, zachęcającej uczniów do szeroko pojętego czytelnictwa. Zajęcia prowadzone były od 1 października do 24 czerwca 2025.
Jako cel nadrzędny innowacja zakładała zwiększenie opanowania przez uczniów podstawowych umiejętności czytania poprzez zabawę z wykorzystaniem liter, sylab i prostych wyrazów. Rozbudzenie zainteresowania nauką czytania polegała głównie na kształtowaniu zainteresowania książką, możliwościami jej wykorzystania, czerpaniu radości i satysfakcji z możliwości czytania oraz przetwarzania przeczytanego tekstu poprzez inne formy ekspresji (plastyczne, ruchowe, muzyczne itp.). Uczniowie realizowali zadania z wykorzystaniem różnorakich metod pracy: np. pogadanki, dyskusje, burza mózgów, zabawy dydaktyczne.
Zajęcia realizowane były jako element lekcji obowiązkowych, ale też w czasie zajęć w Powiatowej i Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej im. Wiktora Bazielicha w Starym Sączu oraz podczas wyjścia na lekcję w terenie do pobliskiego lasu (Góra Parkowa).
W ramach innowacji dzieci wykonały wiele projektów klasowych, samodzielne poszukiwały w różnorodnych źródłach wiedzy informacji i ciekawostek na przydzielone tematy, prezentowały na forum klasy swoje opracowania, wspólne wykonywały gazetki tematyczne w klasie. Rozwiązywały też krzyżówki, szarady, rebusy, uzupełnianki itp. związane z głównymi tematami lekcji. Uczyły się śpiewać piosenki z użyciem tekstów KARAOKE na tablicy multimedialnej, miały wiele zabaw ruchowo-czytelniczych z wykorzystaniem sylab, wyrazów na kartonikach (budowanie zdań, ustalanie prawidłowej kolejności np. alfabetycznej, planet, wielkościowej, itp.).
Dziękujemy Dyrekcji SP nr 2 w Starym Sączu za umożliwienie wyjść na lekcje w terenie do budynku Powiatowej i Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej im. Wiktora Bazielicha w Starym Sączu, Pracownikom w/w biblioteki za przeprowadzenie zajęć oraz Rodzicom za wsparcie i zaangażowanie w trakcie trwania innowacji.
Do sprawozdania dołączam prezentację multimedialną na temat naszych wspólnych działań w trakcie trwania innowacji.
Bożena Bielak