


I oto mamy ostatni wtorek roku szkolnego 2024/2025. Klasa 6a wraz z wychowawcą Beatą Damasiewicz oraz panią Teresą Tokarczyk wybiera się na integracyjną wycieczkę „kocimi łbami” po Starym Sączu, w trakcie której uczniowie uczestniczą w queście turystycznym, który podpowiada którymi starosądeckimi ścieżkami będziemy wędrować 🥾🥾. I tak oto wędrujemy Traktem św. Kingi i udajemy się pod Ołtarz Papieski, a potem idziemy pod źródełko św. Kingi, dostrzegając po drodze tajemniczy znak czyli muszlę 🐚 i dowiadując się, że jesteśmy na Szlaku Świętego Jakuba. Odnajdujemy też miejsce, gdzie swój początek bierze żółty szlak papieski na Przehybę ⛰, ćwiczymy spostrzegawczość odszukując ważnych informacji na Bramie Seklerskiej, a zmierzając w kierunku starosądeckiego rynku siadamy przy wspólnym stole w Restauracji Nowe Bartolini i jemy pyszną pizzę🍕🍕🍕🍕 wspominając wspólnie spędzone chwile w klasie szóstej i rozmawiając bez telefonów. W klasową wyprawę wplecione zostają również aktywności związane z realizowaną w dniach 23-26 czerwca ogólnopolską akcją „Tydzień dla Bezpieczeństwa”. Uczniowie z klasy 6a przekonali się dzisiaj, że detoks cyfrowy wszystkim jest nam potrzebny, że warto spróbować być bardziej JOMO niż FOMO; że chill w realu może być wspaniałą okazją do budowania relacji międzyludzkich i do dbania o swój własny dobrostan; że istnieje wiele poważnych problemów wynikających z nadużywania telefonu📱. Uczniowie zostali zachęceni do kontrolowania swojego czasu spędzanego w sieci, poznali zagrożenia wynikające z tym jak lęk przed odłączeniem może negatywnie wpływać na nasze życie; a także zobaczyli, że jest wiele alternatyw na to, by czas spędzać bez Internetu. Już na samym początku obok Bramy Seklerskiej otrzymali kolorowe 🎈 balony od wychowawcy, na których umieszczali zdania „Kto, tak jak ja…” związane z ich codziennością związaną z nowymi technologiami i czasem spędzanym poza ekranem. Okazało się, że większość zdań związana była z aktywnościami, które nie wskazywały na uzależnienia od 📱 telefonu, ale pokazywały znaczenie aktywności w realu, które sprzyjają budowaniu relacji i mają dobry wpływ na nasze zdrowie. Na Trakcie św. Kingi uczniowie rozszyfrowali znaczenie zagrożeń wynikających z nadużywania czasu w sieci i z telefonem w dłoni jak FOMO, doomscrolling, PUI, SMOMBIE, PHUBBING czy NOMOFOBIA, a potem przy Ołtarzu Papieskim poznali kilku nastolatków (w ich role wcielali się uczniowie z klas 6a), którzy opowiadali o swoim codziennym życiu, a uczniowie w grupach określali z jakim problemem wynikającym z nadmiernego korzystania z Internetu czy telefonu 📱 borykali się poznani nastolatkowie. Wspólne rozważania o bezpieczeństwie zakończyliśmy w starosądeckim parku, w którym wykonaliśmy ankietę „Sprawdź, czy odczuwasz lęk przed odłączeniem; obawę, że coś ważnego Cię omija w Internecie, kiedy jesteś offline?”, a potem wspólnie wymyśliliśmy konkretne działania, które pomogą nam uniknąć FOMO (ang. Fear of Missing Out). Zbliżają się wakacje☀⛱🐚🌊🏖🥾🚵⛰🏞, więc uczniowie spędzając wspólnie czas na ostatniej integracyjnej wycieczce w klasie szóstej, zobaczyli, że można rozmawiać i spędzać wspólnie czas bez ciągłego wpatrywania się w ekran 📱 telefonu. Oby ta wiedza sprawiła, że ich wakacje będą bogate w „chill w realu” i że dadzą radę dostrzec piękno szumu morza 🌊 lub wiatru 💨, zieleni letniej trawy 🌱 czy historii opowiadanych przez innych ludzi w realu.
Opracownie: B. Damasiewicz