21 listopada obchodziliśmy Dzień Życzliwości. Na uczniów czekało więc wiele niespodzianek i wspólnych zadań do wykonania. Koordynatorami działań były: Beata Damasiewicz, Małgorzata Koszyk, Wanda Kowalczyk, Aleksandra Woźniak-Majerska. Warto podkreślić, że wszystkie działania mogły zostać zrealizowane dzięki pomocy i współpracy wszystkich wychowawców i nauczycieli.
Nasze szkolne korytarze zamieniły się w niezwykłą Aleję Życzliwości. Zdobiły je niesamowite doniczki życzliwości wykonane przez uczniów z klas 1-3, prace pod hasłem „Mogę zmienić świat własnymi dłońmi” autorstwa wszystkich uczniów klas 4-8, a także potężny łańcuch życzliwości, którego kolejne ogniwa symbolizujące rozprzestrzenianie się życzliwości wykonały całe klasy. To był wspaniały dzień pełen uśmiechu i życzliwych gestów. Można było spacerować Aleją Życzliwości i gdy za oknami panowała tego dnia prawdziwie jesienno- zimowa aura, dla nas wszystkich na każdej przerwie w oknach świeciło słońce.
Podczas Dnia Życzliwości w naszej szkole na przerwach można było zrobić „nietypowe zakupy”. Nie trzeba było mieć przy sobie żadnych pieniędzy, bo cennik był zaskakujący. Trzeba było użyć słów pełnych życzliwości i uśmiechu, by „zakupić” ciasteczko, jabłko, cukierki czy też soczek owocowy. Kramik Życzliwości cieszył się ogromną popularnością na każdej z przerw, a w rolę sprzedawców wcielili się nasi niezawodni szkolni wolontariusze.
Z samego rana wszystkie klasy podczas warsztatów z wychowawcami wykonywali klasowe projekty. Uczniowie klas 1-3 tworzyli wspaniałe „doniczki życzliwości”, w których zamiast kwiatów znalazły się papierowe dłonie, a na nich mnóstwo przykładów życzliwych słów i dobrych uczynków, a także motyle, serca i chmurki. Uczniowie klas 4-8 na swoich projektach „Mogę zmieniać świat swoimi dłońmi” opowiadali o tym, że wszyscy mamy moc czynić świat lepszym poprzez uśmiech, a także codzienne pozytywne zachowania i życzliwie uczynki.
Podczas Dnia Życzliwości pojawiła się w naszej szkole fotobudka życzliwości „Znajdź się wśród życzliwych”. Powstała jedyna w swoim rodzaju galeria klasowych zdjęć ze szkolnej fotobudki.
Na powstałej na korytarzu szkolnym Alei Życzliwości, pojawił się też gigantyczny łańcuch życzliwości, którego kolejne ogniwa stworzyli uczniowie wraz z wychowawcami. Dbajmy więc w naszym codziennym życiu o to, aby życzliwością obdarzać innych i aby nasze życzliwe gesty zachęcały innych do równie życzliwych uczynków.
Bardzo dziękujemy naszemu Panu Andrzejowi za niezawodną pomoc i wsparcie w układaniu i mocowaniu prac uczniów na korytarzu szkolnym.
Odbyła się również „Familiada” dla klas 3-8. Każda klasa wytypowała swoich pięciu przedstawicieli, którzy podczas teleturnieju odpowiadali na pytania związane z życzliwością w codziennym życiu. Było mnóstwo dobrej wspólnej zabawy, a na wszystkich czekały drobne nagrody- niespodzianki. Wszystkie klasy w teleturnieju poradziły sobie świetnie, bo tu nie liczyło się żadne zwycięstwo, a wspólna zabawa i wzajemna życzliwość. Nasze szkolne „rodziny” , występujące w Familiadzie przygotowały mnóstwo wierszy, haseł i okrzyków, promujących życzliwość na co dzień. W rolę prowadzących teleturniej wcielili się szkolni wolontariusze.
Na korytarzu szkolnym można było też odnaleźć wyjątkową skrzynkę „poczta życzliwości” i wrzucić do niej pozdrowienia dla kolegów i koleżanek. Można było też na szkolnym korytarzu odnaleźć miłe słowa i obdarować nimi innych. To był piękny, słoneczny dzień!
Podsumowaniem zachowań życzliwych w klasach była „DRABINA ŻYCZLIWOŚCI” – WIZUALNA PREZENTACJA RÓŻNYCH POZIOMÓW ŻYCZLIWOŚCI I UPRZEJMOŚCI. Za wykonanie każdego zadania wychowawca przydzielał klasie do 10 pkt.
I szczebel drabiny- relacja „detektywów dobrych uczynków” przy klasie i wychowawcy.
W każdej klasie wybrani zostali „detektywi dobrych uczynków”, którzy w tygodniu życzliwości ( od 18 listopada do 21 listopada) wcielali się w rolę detektywów, których zadaniem była obserwacja, odnajdywanie i dokumentowanie dobrych uczynków wykonanych przez ich koleżanki i kolegów z klasy. Mogła to być pomoc w nauce, udzielenie wsparcia, pożyczenie czegoś, dobre słowo czy nawet uśmiech i pomoc. W czasie zajęć warsztatowych „detektywni” dzielili się swoimi obserwacjami, co pomogło wyróżnić i docenić pozytywne zachowania w klasie. Wychowawca na podstawie relacji „detektywów” przyznawał punkty od 1-10 czy klasa była życzliwa w całym tygodniu ( I szczebel drabiny).
II szczebel drabiny – czy klasa ubrała się na żółto.
III szczebel – punkty na pracę klasy na zajęciach warsztatowych ( czy wszyscy byli aktywni, współpracowali ze sobą)
IV szczebel – czy zostały przyniesione przez uczniów klasy, rzeczy na loterię -przyznajemy tyle punktów ilu uczniów przyniosło dary.
V szczebel – udział klasy w Familiadzie życzliwości – punkty do 10 przydzielali organizatorzy.
Za oknami coraz częściej wieje jesienno-zimowy wiatr, a chmury zakrywają przebijające się na niebie słońce, ale za to okna naszych szkolnych korytarzy nieustannie rozpromieniają promienie słońca, na których nie brakuje podpowiedzi jak okazywać życzliwość innym w codziennym życiu. Aleja Życzliwości nadal tu jest, można nią spacerować i spoglądać na „doniczki życzliwości” i dłonie, na których nie brakuje pomysłów o tym, jak obdarzać innych życzliwością. Chociaż 21 listopada za nami i szkolne obchody Dnia Życzliwości są już naszym wspólnym pięknym wspomnieniem, to znaczenie życzliwych gestów, uśmiechu i bezinteresownych uczynków, by pomóc drugiemu człowiekowi, nadal pozostaje aktualne. Rozpromieniajmy więc codzienność! Zauważajmy drugiego człowieka! Nie bądźmy obojętni! I pamiętajmy o słowach, którzy napisali nasi uczniowie z okazji tego święta:
„Są takie serca, co wesprą w potrzebie, i ciepłe dłonie co twą dłoń uścisną, aż wszystkie niepokoje prysną. Jest taka dobroć , co serca ogrzeje, przyniesie radość i nowe nadzieje”.
Opracowanie: B. Damasiewicz, M. Koszyk