Matematyka to dziedzina, która odgrywa bardzo ważną rolę we współczesnym świecie, kształtując zdolność logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i stosowania wiedzy w praktyce. Niestety, dla wielu pozostaje ona jedną z najmniej lubianych dyscyplin. Szkoła dąży do tego, aby matematyka stała się dla uczniów źródłem satysfakcji i narzędziem, które pomoże im w codziennym życiu, dlatego też przygotowano innowację „Kreatywna Matematyka”. Projekt ten jest nowatorskim podejściem do edukacji matematycznej, które ma na celu nie tylko rozwijanie umiejętności matematycznych uczniów, ale także przełamywanie ich wewnętrznych barier i oporów oraz rozwijanie twórczego myślenia i wiary we własne możliwości. Dzięki połączeniu matematyki z fizyką, doświadczeniami praktycznymi i zabawą, uczniowie będą mieli szansę zobaczyć, że matematyka może być fascynującą przygodą.W trakcie realizacji programu wykorzystywane będą różnorodne metody aktywizujące, takie jak burza mózgów, dyskusje w grupach, gry dydaktyczne. Ważnym elementembędą także kreatywne zadania i projekty, takie jak np. tworzenie tangramów, które rozwijają spostrzegawczość oraz intuicję geometryczną.
Działanie skierowane jest do uczniów klas 4b, 5b, 6b, 7a i 7b i będzie realizowane w trakcie całego roku szkolnego.
Inauguracją tej inicjatywy był zorganizowany Matematyczny Escape Room, w którym dzieci, pracując w grupach, musiały rozwiązać serię zagadek matematycznych i logicznych. Zaznaczyć należy, że podczas pracy w „pokoju zagadek” uczniowie musieli nie tylko wykazać się wiedzą matematyczną, ale również współpracować w zespołach, co pomagało w budowaniu więzi i rozwijaniu umiejętności społecznych. Ta forma edukacyjnej zabawy spotkała się z entuzjazmem uczniów i była świetnym wstępem do dalszych działań w ramach innowacji. Dodatkowo w klasach młodszych uczniowie przygotowali prace z symetrii.
Na korytarzu obok sali nr 5 można już teraz podziwiać pierwsze efekty współpracy uczniów w ramach innowacyjnych zajęć. Wystawa prac dzieci z młodszych klas, prezentująca ich osiągnięcia w tworzeniu symetrycznych wzorów, przyciąga uwagę i udowadnia, że matematyka może być również formą sztuki. Dodatkowo, uczniowie wykonali ciekawe zdjęcia, przedstawiające przykłady symetrii w otaczającym nas świecie. W związku z tym, że napłynęło bardzo dużo prac, gazetka będzie regularnie aktualizowana. Na wystawie znajdują się również zdjęcia z matematycznego escape roomu, które pokazują, jak uczniowie, pracując zespołowo, rozwiązywali skomplikowane zagadki i łamigłówki.
Z niecierpliwością czekamy na kolejne etapy projektu, które z pewnością przyniosą uczniom nie tylko wiedzę, ale także radość z odkrywania matematycznych tajemnic.
Nauczyciele, korzystając ze sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości #laboratoriumprzyszlosci, wykonali zdjęcia uczniom podczas rozwiązywania zadań w matematycznym escape roomie. Nowoczesne technologie pozwoliły na uchwycenie wyjątkowych momentów współpracy i zaangażowania, co nie tylko dokumentuje przebieg zajęć, ale także podkreśla, jak ważną rolę odgrywa kreatywne podejście do nauczania.
Nauczyciele matematyki i fizyki