26 września obchodziliśmy Europejski Dzień Języków, coroczne święto ustanowione w 2001 roku z inicjatywy Rady Europy, której siedzibą jest Strasburg. Nasza szkoła kolejny już raz włączyła się w obchody Europejskiego Dnia Języków. Była to więc idealna okazja do tego, by finał szkolnego projektu realizowanego od 2 września przez wszystkie klasy Szkoły Podstawowej nr 2 w Starym Sączu pod hasłem: „Portrety różnych europejskich krajów, czyli uczniowie „Dwójki” na tropie różnorodności językowej i kulturowej Europy” odbył się właśnie 26 września. Warto przypomnieć, iż patronat honorowy nad naszym szkolnym projektem kulturoznawczo-językowym objęło Przedstawicielstwo Komisji Europejskiego w Polsce.
Gdy we czwartek, 26 września, rozbrzmiały dźwięki „Ody do radości”, czyli hymnu Unii Europejskiej, na sali gimnastycznej pojawiły się wszystkie klasy wraz z nauczycielami. Każda klasa reprezentowała jeden z 16 europejskich krajów objętych projektem. Uroczysty przemarsz reprezentacji z 16 europejskich krajów rozpoczął szkolny finał projektu dokładnie w dniu, gdy w Europie świętowano Europejski Dzień Języków. Dwóch uczniów z klasy VIa, Szymon Kostrzeba oraz Piotr Damasiewicz ubrani w tradycyjne stroje szkockie w towarzystwie uczennicy klasy Va w stroju litewskim- Wiktorii Damasiewicz powitali obecną na sali gimnastycznej dyrekcję szkoły, uczniów oraz nauczycieli. Przypomnieli również, iż nie tylko dzisiaj podczas Europejskiego Dnia Języków, ale każdego dnia, należy pamiętać o tym, że inny język to inna wizja świata; jak i również o tym, iż różnorodność językowa stanowi narzędzie, dzięki któremu możliwe jest osiągnięcie większego wzajemnego zrozumienia pomiędzy poszczególnymi kulturami.
Finał szkolnego projektu pod patronatem honorowym Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej otwarła dyrektor szkoły, Wioletta Nowak. Część artystyczną, podczas której wystąpiły wszystkie klasy z naszej szkoły poprowadziła Amelia Tokarczyk z kl.VIIIa.
Na dolnym korytarzu przygotowane zostało 16 klasowych stoisk wystawowych prezentujących wylosowane kraje europejskie. Ogromną popularnością cieszyła się możliwość degustowania przeróżnych potraw typowych dla poszczególnych krajów. Tego dnia w naszej szkole przerwy zamieniały się więc w prawdziwie kulinarne podróże pod Europie. Na sali gimnastycznej odbyły się mini prezentacje z udziałem całych klas, podczas których uczniowie zaprezentowali to, jak różnorodna językowo i kulturowo jest Europa. Oglądając przedstawienia klasowe za każdym razem byliśmy zaproszeni do podróży do jednego z szesnastu europejskich krajów. Nie zabrakło więc ruchomych obrazów w drewnianych ramach prosto z Francji; francuskich, szkockich, hiszpańskich i greckich tańców, piosenki w języku francuskim ‘Trére Jacques’, piosenki w języku niemieckim o tematyce rodzinnej, piosenki w języku angielskim „On the bonnie banks of Loch Lomond”, a nawet klasowego występu muzycznego wprost z Portugalii. Odbyła się również lekcja języka niemieckiego o rodzinie; zaprezentowana została scenka rodzajowa, w której Krecik znany z dziecięcych kreskówek rozmawia z dzieckiem po czesku; niespodziewanie pojawili się również Wikingowie. Nie zabrakło węgierskiego tańca i przemarszu z flagami, jak i również gigantycznej kostki Rubika, piosenek w różnych językach, także i po szwedzku, serowego poczęstunku po piosence i wierszu o Holandii, w trakcie których uczniowie wystąpili z bukietami fioletowych tulipanów; walki hiszpańskiego torreadora z bykiem; układu tanecznego, podczas którego powstała flaga Danii; wielu ciekawostek o Włoszech, Austrii, Rumunii, Grecji i Finlandii, prezentacji multimedialnej o stosunkach polsko-litewskich, pocztówki w języku angielskim z wycieczki na Litwę, szkockiego kobziarza, turystów wędrujących po szkockich wrzosowiskach, jak i gości weselnych tańczących ceilidh, a także uczniów w strojach szkockich, którzy ciekawostki o swoim kraju prezentowali w trzech językach: polskim, angielskim i niemieckim. Był też czeski taniec narodowy, a także taniec malarzy, jakby wprost z paryskiej dzielnicy artystów. A na koniec hiszpańska macarena, którą zatańczyli wszyscy uczniowie obecni na sali gimnastycznej. To tylko niektóre z wielu atrakcji przygotowanych przez klasy, które ukazywały to jak wiele piękna drzemie w różnorodności kulturowej i językowej Europy.
Każda klasa po swojej mini prezentacji o wylosowanym kraju europejskim otrzymała upominki od Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej.
Wszyscy uczniowie zostali zachęceni do zapoznawania się na przerwach z informacjami na poszczególnych stoiskach wystawowych o krajach europejskich. Na pierwszych lekcjach w piątek, 27 września odbył się konkurs wiedzy o 16. krajach europejskich prezentowanych podczas Europejskiego Dnia Języków. Poprawne odpowiedzi na pytania konkursowe mogli udzielić tylko ci uczniowie, którzy wnikliwie obejrzeli wystawy, zapamiętując jak najwięcej informacji tam zawartych. Nagrody dla zwycięzców zostały ufundowane przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce.
Koordynatorzy projektu pragną podziękować wszystkim występującym klasom za kulturoznawcze inspiracje o różnych europejskich krajach, Rodzicom za nieocenioną pomoc i zaangażowanie w realizację projektu przez poszczególne klasy, a także pani Beacie Nobilec-Lis, prawdziwej pasjonatce fotografii, za niezwykły fotoreportaż z oficjalnego rozpoczęcia Europejskiego Dnia Języków i występu uczniów w tradycyjnych szkockich strojach.
Współpraca klasowa – EDJ – wrzesień 2019
Występ klasy 1a – EDJ – 26.09.2019
Występ klasy 1b – EDJ – 26.09.2019
Występ klasy 2b – EDJ – 26.09.2019
Występ klasy 3b – EDJ – 26.09.2019
Występ klasy 3b – EDJ – 26.09.2019
Występ klasy 4a – EDJ – 26.09.2019
Występ klasy 5a – EDJ – 26.09.2019
Europejski Dzień Języków – występ klasy 5b – 26.09.2019
Występ klasy 5b – EDJ – 26.09.2019
Występ klasy 5c – EDJ – 26.09.2019
Występ klasy 6a – EDJ – 26.09.2019
Występ klasy 7a – EDJ – 26.09.2019
Występ klasy 7b – EDJ – 26.09.2019
Występ klasy 8a – EDJ – 26.09.2019
Europejski Dzień Języków – występy klasowe i stoiska na korytarzu 26.09.2019
Autor: Beata Damasiewicz, Ewa Komar, Agnieszka Obrzud