W związku z obchodami Europejskiego Dnia Języków 2018 w Szkole Podstawowej nr 2 w Starym Sączu wszyscy uczniowie zostali zaproszeni do udziału w projektach dotyczących nauki języków obcych oraz różnorodności językowej w Europie, będącej kluczowym czynnikiem bogatego dziedzictwa kulturowego naszego kontynentu. Projekt rozpoczął się 26 września 2018 roku, czyli dokładnie wtedy, gdy w całej Europie odbywały się oficjalne obchody Europejskiego Dnia Języków. To coroczne święto zostało ustanowione w 2001 roku z inicjatywy Rady Europy, której siedzibą jest Strasburg. Różnorodność językowa, według Rady Europy, i podejmowanie nauki większej liczby języków jest narzędziem, pomagającym osiągnąć zrozumienie pomiędzy poszczególnymi kulturami. Podsumowanie z realizacji projektu połączone z prezentacją pomysłowości, kreatywności oraz świadomości językowej uczniów szkoły odbyło się w poniedziałek, 17 grudnia.
Koordynatorami szkolnego projektu były nauczycielki języka angielskiego, Beata Damasiewicz oraz Agnieszka Obrzud. Nagrody i pamiątkowe dyplomy wręczyła uczniom Pani Dyrektor Wioletta Nowak. O kolejnych etapach projektu opowiedzieli uczniowie klasy Va: Włodzimierz Kowalik, Jakub Miechurski oraz Alicja Pierzga. Nagrody zostały ufundowane przez: Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Szkołę Podstawową nr 2 w Starym Sączu oraz szkolnych koordynatorów projektu.
Na korytarzu szkolnym od października można było oglądać wystawę jesiennych drzew ‘Autumn Trees’ wykonanych przez czwartoklasistów. Na pniach widniał napis – Learning English, bo to właśnie o nauce języka angielskiego przypominały jesienne drzewa czwartoklasistów. Każde jesienne drzewo było wyjątkowe i piękne. Każde niosło ze sobą ważne przesłania językowe. Każde podpowiadało jak uczyć się języka angielskiego. Każde zachęcało do podjęcia konkretnych kroków, by skutecznie uczyć się języka angielskiego. Czwartoklasiści wiedzą, co robić od poniedziałku do niedzieli, aby poszerzać swoje umiejętności językowe, więc mówili o tym swoim młodszym i starszym koleżankom i kolegom, oczywiście po angielsku. Swoje propozycje zamieścili na kolorowych jesiennych liściach, dzięki którym projekty wyglądały szczególnie wyjątkowo.
Po wystawie nietypowych drzew wykonanych przez czwartoklasistów, którzy na kolorowych liściach umieszczali informacje o tym, jak efektywnie uczyć się języków obcych, nadeszła pora na podsumowanie działań z udziałem uczniów klas piątych, którzy zabrali wszystkich w niezwykłą podróż po europejskich krajach. Zadanie ‘Zjednoczeni w różnorodności – United in diversity’ polegało na wykonaniu plakatu prezentującego wylosowany kraj europejski. Jako inspirację do wykonania zadania, uczniowie wykorzystali przesłaną przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej publikację o różnorodności w Europie, która przybliżyła uczniom bogactwo kulturoznawcze i językowe krajów europejskich. Uczniowie po wylosowaniu kraju, musieli samodzielnie poszukać informacji na jego temat, a na plakacie oprócz aspektów kulturoznawczych umieścić również informacje o języku, w jakim porozumiewają się mieszkańcy tego kraju. Zajęcia z języka angielskiego były okazją do prezentacji plakatów, a także do podzielenia się z koleżankami i kolegami zdobytą wiedzą kulturoznawczą na temat różnych krajów w Europie. Zaangażowanie uczniów klas piątych przyczyniło się do powstania kolorowej wystawy na korytarzu szkoły o różnorodności kulturowej i językowej w Europie.
Kolejna część projektu zrealizowanego dotyczyła uczniów klas drugich, którzy współpracując w grupach wykonali prace przedstawiające jesienne lasy. Gdy czwartoklasiści projektowali drzewa, które podpowiadały jak uczyć się języków obcych, a uczniowie klas piątych wyruszali w artystyczną podróż poszukując różnorodności językowej i kulturowej w Europie, uczniowie klas drugich uczyli się współpracy w grupie, tworząc zespołowo jesienne lasy i poznając wyrazy oraz zdania w języku angielskim związane z jesienią.
Uczniowie klasy 2a do przygotowania jesiennych lasów wykorzystywali znalezione na rodzinnych spacerach dary lasu. Z wielkim przejęciem prezentowali nauczycielowi języka angielskiego ogromne reklamówki wypchane po brzegi przyniesionymi na zajęcia orzechami, kolorowymi liśćmi, kasztanami, jarzębiną i żołędziami. Uczniowie klasy 2b wykorzystali do swoich prac farby i plastelinę, więc i tu powstały niezwykle barwne malarskie wizje jesiennego lasu. Entuzjazm drugoklasistów był tak wielki i szczery, że przerosło to nawet wyobrażenia samych nauczycieli języka angielskiego, a jednocześnie był on dowodem na to, ile inwencji twórczej i zapału drzemie w drugoklasistach. Entuzjazm nie minął, gdy nadeszła pora połączyć stoliki i poprzez współpracę na lekcji stworzyć prawdziwie jesienne pejzaże. Każdy jesienny las był wyjątkowy. Każdy był inny. Każdy opierał się na czujnie strzeżonej przez grupę koncepcji. Autumn Forests- tak brzmiał temat projektu, nad którym drugoklasiści pracowali z wielkim zapałem w związku z Europejskim Dniem Języków. Podczas prac warsztatowych cały czas pojawiały się wyrazy w języku angielskim związane z jesienią, a na kolorowych liściach zdania w języku angielskim napisane samodzielnie przez drugoklasistów.
Pierwszoklasiści zaś opowiadali o Ojczyźnie, również na zajęciach z języka angielskiego. Listopadowa część projektu zrealizowana w klasach pierwszych była nie tylko kolejnym etapem działań zainicjowanych 26 września 2018 roku w ramach obchodów Europejskiego Dnia Języków, ale również okazją, by na zajęciach z języka angielskiego z najmłodszymi uczniami poruszyć tematykę patriotyczną w stulecie odzyskania niepodległości przez Polskę. Zadanie uczniów polegało na stworzeniu pracy plastycznej, na której pierwszoklasiści przedstawiali swoją Ojczyznę i siebie na tle naszego kraju. Uczniowie pięknie podpisali swoje prace w języku angielskim: Poland- my homeland (Polska- moja Ojczyzna), a także umieszczali na swoich pracach dwa zdania o kraju, z którego pochodzą i języku w jakim mówią. Wszystkie prace były piękne. Podczas zajęć uczniowie z dumą prezentowali je swoim koleżankom i kolegom, powtarzając zapisane na pracach zdania w języku angielskim. Każdą prezentację nagradzaliśmy brawami, bo pierwszoklasiści wykonali zadanie plastyczno-językowe wprost celująco.
Uczniowie klas siódmych, ósmych oraz oddziałów gimnazjalnych tworzyli koszulki promujące naukę języków obcych oraz różnorodność językową- FOREIGN LANGUAGE LEARNING AND LANGUAGE DIVERSITY. Wystawę zaprojektowanych koszulek z okazji Europejskiego Dnia Języków 2018 można było oglądać podczas poniedziałkowej gali finałowej.
W listopadzie zaś uczniowie klas siódmych, ósmych i oddziałów gimnazjalnych zostali zaproszeni do udziału w internetowym konkursie z języka angielskiego POLAND REBORN (ODRODZONA POLSKA). Przez tydzień od 7 do 14 listopada na stronie internetowej naszej szkoły pojawiały się pytania w języku angielskim dotyczące polskich dróg do niepodległości. Na adres mailowy organizatorów konkursu najpóźniej do godziny 11:11 każdego kolejnego dnia od chwili pojawienia się nowych pytań konkursowych należało wysyłać odpowiedzi na pytania związane z historią Polski w języku angielskim.
Zakończenie jesiennego projektu językowego w Szkole Podstawowej nr 2 w Starym Sączu jest jednocześnie początkiem kolejnych dwóch nowych projektów, tym razem wykorzystujących techniki teatralne w nauce języka angielskiego. Wkrótce rozpoczną się przygotowania przedstawień w języku angielskim opartych na polskich legendach. Powstanie również adaptacja sceniczna „Tajemniczego Ogrodu”, powieści Frances Hodgson Burnett, jak i również teatralna wersja „Rasmusa i włóczęgi” Astrid Lindgren, oczywiście w języku angielskim.
Laureaci konkursów:
AUTUMN TREES – klasy czwarte
I miejsce – nagrody specjalne
Michał Kucia IVA, Natalia Ziemianek IVB, Aleksandra Tyka IVA,
Zuzanna Zaremba IVB, Olga Tokarczyk IVA, Karolina Wokacz IVa,
Emilia Olszowska IVa, Wiktoria Damasiewicz IVA, Vassalos Vasileios IVb
I miejsca:
Kl. IVb: Natalia Ziemianek, Zuzanna Zaremba, Szymon Franczewski, Julia Pierzchała, Emilia Gabryś, Klaudia Kuziel, Eryk Zieliński. Natalia Gargula, Magdalena Kuś, Katarzyna Nosal
Kl. IVa: Karlak Karol, Kowal Julian, Król Łukasz, Malinowski Marcin, Mamala Filip, Marczyk Jan, Marszałek Olivier, Mazur Bartłomiej, Olszowska Emilia, Paciorek Paweł, Sekuła Oskar Karol, Szczypta Bartosz, Tokarczyk Karolina,
Wyróżnienia:
Alicja Pyrz IVc, Adam Pierzga IVc, Emilia Skoczeń IVc, Dominik Gawlik IVc
EUROPEAN COUNTRIES- KLASY PIĄTE
I miejsce: Jakub Kuziel Vb, Oskar Skoczeń Va, Zuzanna Garwol Va, Julia Zegarlińska Va
II miejsce: Gabriela Trojan Vb, Piotr Damasiewicz Va, Klaudia Zielińska Va, Weronika Golonka Va
III miejsce: Sebastian Tomecki Vb, Julia Jawor Va, Jan Długosz Va
Wyróżnienia: Damian Dziarmaga Vb, Julia Kroczek Vb, Gabriela Mordarska Va, Julia Pituch Vb, Anna Sztafa Vb
POLAND REBORN – konkurs internetowy o polskich drogach do wolności
I miejsce: Jakub Leszko- 3d gimnazjum
II miejsce: Gabriela Orłowska – 3a gimnazjum
III miejsce: Marta Pustułka- 3b gimnazjum
Klasy pierwsze – „Poland- my homeland”
I miejsce: Martyna Tokarczyk 1a, Jan Karlak 1b
II miejsce: Karolina Marczyk 1b, Kamil Skalski 1a
III miejsce: Natalia Nosal 1a, Katarzyna Oświęcimka 1b
Wyróżnienia
Martyna Leśniak 1a, Szymon Witkowicz 1a, Kamil Wielosik 1a, a także z klasy 1b: Bielak Karolina, Chorążewski Julia, Długosz Franciszek, Dyrek Weronika, Maria, Handzlik Helena, Janik Lena, Karabin Jan, Kurnyta Milena, Mordarski Adam, Orłowski Konrad, Pająk Jakub, Piątkowska Liliana, Pierzga Natalia, Pietrzak Izabela, Rucińska Karolina, Słowik Zofia, Tudaj Jakub
Klasy drugie – AUTUMN FORESTS
I miejsce: Sebastian Zieliński 2b, Łukasz Cieśla 2b, Emilia Nalepa 2a, Antonina Sowińska 2a, Martyna Pituch 2a, Szymon Wastag 2a
II miejsce: Wiktoria Król 2b, Szymon Łacniak 2b, Krzysztof Skoczeń 2a, Bartosz Sołtys 2a
III miejsce: Anna Majda 2b, Maja Majerska 2b, Aniela Gacek 2a, Wiktoria Gorczyca 2a
Wyróżnienia: Jankowski Jakub 2b, Świątnik Emil 2b, Leśniak Igor 2b, Kacper Czyżycki 2b,Kacper Wajnert 2b, Adrian Sromek 2a, Julia Rucińska 2a, Szymon Pierzchała 2a, Jakub Trojan 2a.
Klasy VII, VIII oraz oddziały gimnazjalne – Projekt koszulki promujące naukę języków obcych oraz językową różnorodność
I miejsce: Amelia Tokarczyk 7a, Aleksandra Sułkowska 7a, Agnieszka Koszyk 7b, Patrycja Marczyk 7b, Martyna Dziarmaga 8b, Maja Kruczek 8b, Oliwia Tokarczyk 8c, Ewelina Tarko 8c, Gabriela Orłowska 8b, Zuzanna Król 8b
II miejsce: Izabela Szczypta 7a, Urszula Janczura 7a, Monika Witowska 7b
III miejsce: Klaudia Niemas 7a, Anna Słaboń 7a, Maksymilian Tokarczyk 7a,
Emilia Rucińska 7b,
Wyróżnienia: Karol Ogórek 7a, Maksymilian Dyrek 7a, Aleksandra Załubska 7b
Autor: Koordynatorzy projektu