Europejski Rok Dziedzictwa Kulturowego 2018 stał się inspiracją do zaangażowania wszystkich czwartoklasistów ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Juliusza Słowackiego w Starym Sączu do udziału w autorskim projekcie ’Around Europe’ dotyczącym różnorodności kulturowej krajów europejskich, w którym uczestniczyli na zajęciach języka angielskiego.
Najpierw podczas prac warsztatowych powstawały wspaniałe prace w języku angielskim na temat wybranych krajów w Europie. Nie brakowało na nich informacji o stolicach, językach używanych w danych krajach, flagach i symbolach narodowych. Efekty pracy, które cała społeczność szkolna mogła oglądać na wystawie podsumowującej tegoroczny projekt, zaskoczyły nie tylko nauczycieli, ale również samych uczniów, którzy z dumą spoglądali na swoje prace.
Potem nadeszła pora na konkurs kulturoznawczy dla czwartoklasistów pod hasłem Szkocja – kraj, który nie znacie. Uczniowie z klasy 2b gimnazjum (Wiktoria Weber, Jakub Kotas, Marta Bochniarz, Patrycja Szabla, Marta Pustułka, Monika Grabska) w ramach realizacji założeń projektu edukacyjnego zachęcili uczniów do tworzenia plakatów, które w jak najciekawszy sposób odzwierciedlą różnorodność kulturową i krajobrazową Szkocji. Na specjalnej wystawie na korytarzu szkoły, pojawiły się więc szkockie kilty, legendarny potwór z jeziora Loch Ness, szkockie dudy, zamek w Edynburgu; oset będący symbolem Szkocji, szkocka flaga; haggis, czyli narodowa szkocka potrawa, czy też The Highlands, czyli górzysty region Szkocji. Ostatecznie I miejsce w konkursie zdobyła uczennica klasy IVb – Anna Sztafa. II miejsce przyznano ex aequo Janowi Długoszowi z IVa oraz Klaudii Zielińskiej z IVa. III miejsce zdobyli: Alan Bochenek z IVa oraz Jakub Załubski z IVa. Wśród autorów wyróżnionych prac znaleźli się: Julia Jawor (IVa), Oskar Skoczeń (IVa), Zuzanna Garwol (IVa) oraz Weronika Golonka (IVa). Na laureatów czekały nagrody książkowe oraz pamiątkowe dyplomy), które zaprojektował Jakub Kotas – członek grupy projektowej z 2b. Wszyscy pozostali uczestnicy konkursu otrzymali również pamiątkowe okolicznościowe dyplomy.
Na czwartoklasistów czekała jeszcze jedna kulturoznawcza niespodzianka przygotowana przez uczniów z klasy 2b gimnazjum, którzy zaprosili uczniów klasy IVa i IVb do udziału w warsztatach kulturoznawczych o Irlandii. Podczas interaktywnej podróży po Irlandii, uczniowie odwiedzili więc Dublin, czyli stolicę Irlandii położoną nad rzeką Liffey. Dowiedzieli się również, gdzie dokładnie leży Irlandia i jak wygląda prawdziwy podręcznik do języka irlandzkiego, z którego uczą się irlandzkie dzieci w szkołach. Zobaczyli irlandzkie godło, czyli złotą harfę ze srebrnymi strunami na niebieskim tle. Każdy czwartoklasista wie już również, jakie kolory znajdują się na irlandzkiej fladze. Gimnazjaliści zabrali młodszych kolegów w interaktywną podróż po wybranych atrakcjach turystycznych Irlandii. Zobaczyli więc miejsce słynące z bajkowych krajobrazów i jezior, czyli Park Narodowy Killarney. Kolejne niezwykłe miejsce, które poznali, to Newgrange, czyli grobowiec z kamiennymi korytarzami sprzed ponad 4 tysięcy lat. Odwiedzili również klify Moher, czyli irlandzki cud natury, a także zoo w Dublinie. Zatrzymali się na chwilę w mieście Cork, będącym drugim co do wielkości miastem w Irlandii; jak i również zobaczyli Katedrę Św. Aidana w Enniscorthy i opactwo Kylemore, słynące również z przepięknych ogrodów – Victorian Walled Garden. Dowiedzieli się również kim był Święty Patryk, czyli patron Irlandii i jakie legendy są z nim związane; a także dlaczego koniczynka stała się symbolem Irlandii, a Dzień Świętego Patryka obchodzony jest 17 marca. Poznali także irlandzkie skrzaty, zwane leprechauns. Wiktoria Weber pokazała czwartoklasistom własne zdjęcia zrobione podczas obchodów Dnia Świętego Patryka w Irlandii. Na zakończenie warsztatów, uczniowie wzięli udział w emocjonującym quizie kulturoznawczym. Pracowali w zespołach, w których znaleźli się zupełnie losowo w zależności od numeru znajdującego się na koniczynce wylosowanej tuż przed wejściem do sali lekcyjnej. Na najlepszy zespół czekały oczywiście irlandzkie nagrody. Czwartoklasiści udowodnili, iż byli bardzo uważni podczas irlandzkiej wyprawy i zaskakiwali swoją wiedzą. 10 zespołów walczyło o zwycięstwo udzielając odpowiedzi na pytania. Ostatecznie zwycięzcami Konkursu Wiedzy o Irlandii zostali Aleksander Dudar z klasy IVb oraz Oskar Skoczeń z klasy IVa.
Zbliżający się koniec roku szkolnego był doskonałą okazją do podsumowania projektu. Na wszystkich czwartoklasistów czekały więc nagrody- niespodzianki ufundowane przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie.
Autor: Beata Damasiewicz, Agnieszka Obrzud