Ułatwienia dostępu

Odblaskowi „językowcy” z naszej szkoły na wycieczce pieszej ze Szczawnicy w ramach innowacji „Z językiem w plecaku na górskim szlaku”

We wtorek, 24 października 2023 roku trzydziestu uczniów z klas V-VII z naszej szkoły wzięło udział w kolejnej wycieczce w ramach innowacji z języka angielskiego „Z językiem w plecaku na górskim szlaku”. Pomysłodawcami i koordynatorami tegorocznej innowacji realizowanej w Szkole Podstawowej nr 2 w Starym Sączu są: Agnieszka Obrzud, Beata Damasiewicz oraz Maciej Rejowski. Podstawową zaletą organizowanych dla uczniów wycieczek jest to, że podczas wędrówki posługujemy się językiem angielskim. Kilka dni wcześniej obchodzony był w Polsce Dzień Krajobrazu, stąd nadeszła idealna pora na zrealizowanie wycieczki w Beskidzie Sądeckim w związku z wdrażaną w roku szkolnym 2023/24 innowacją z języka angielskiego.

Po dotarciu do Szczawnicy uczniowie promowali bezpieczeństwo na drodze, wykorzystując do tego również przygotowany wcześniej przez klasę 5a gigantyczny plakat zachęcający do noszenia odblasków. Żółtym szlakiem uczniowie podążali przez Plac Dietla, następnie w kierunku ul. Języki, której nazwa świetnie pasowała do głównego założenia projektu, jakim jest praktyczna nauka języka angielskiego podczas wędrowania malowniczymi szlakami Beskidu Sądeckiego. Idąc w stronę Bryjarki uczniowie mijali kolejne stacje Drogi Krzyżowej, by po dotarciu na Bryjarkę zobaczyć potężny krzyż stojący na szczycie, z którego tego dnia rozpościerały się wręcz niesamowite pejzaże. Pod błękitnym niebem rozciągało się zjawiskowe morze mgieł, z którego wyłaniały się górskie wierzchołki. Przepiękna pogoda sprzyjała zadaniom językowym na szlaku, w których wzięli udział wszyscy uczniowie. Już pod szczytem Bryjarki na polanie uczniowie w grupach uczyli się rozpoznawać liście z różnych drzew, poznając jednocześnie ich angielskie odpowiedniki. Każdy zespół otrzymał karty obrazkowe, na których pokazane były różne liście, a zadaniem uczniów było rozpoznanie gatunków drzew i podpisanie ich w języku angielskim i polskim. Wszystkie grupy świetnie poradziły sobie z zadaniem językowym, a potem nadeszła pora, by ponownie wyruszyć na szlak prowadzący do Bacówki pod Bereśnikiem.

Trasa malowniczo prowadziła przez rozległe pola, dzięki czemu widoki na pienińskie i tatrzańskie szczyty wyłaniające się z morza mgieł były po prostu piękne. Po odpoczynku wszyscy uczniowie wzięli udział w warsztatach językowych przeprowadzonych przed urokliwą Bacówką pod Bereśnikiem. Każda grupa otrzymała papierowe puzzle, na których umieszczone były poszczególne fragmenty tekstu w języku angielskim, które ułożone w odpowiedniej kolejności tworzyły opis wycieczki górskiej ze Szczawnicy. Podczas wykonywania zadania zespołowego uczniowie wykorzystywali karty

pracy z całym tekstem w języku angielskim oraz tłumaczeniem tego tekstu. Uczniowie z zaangażowaniem próbowali odpowiednio dopasować pomieszane fragmenty puzzli, a następnie po zakończonym zadaniu każdy zespół wziął udział w nagraniu, na którym uczniowie prezentowali w języku angielskim ułożoną z puzzli relację z wycieczki. Czas podczas angażujących zajęć językowych na górskim szlaku mijał bardzo szybko.

W drodze powrotnej do Szczawnicy uczniowie zdobyli kolejny szczyt w Beskidzie Sądeckim, czyli Bereśnik, a następnie czarnym szlakiem, a potem niebieskim przez Sewerynówkę i obok wodospadu Zaskalnik wrócili do Szczawnicy. Na zakończenie górskiej przygody na wszystkich uczniów czekały dodatkowe zagadki językowe przygotowane przez koordynatorów innowacji. Uczniowie uzupełniali brakujące fragmenty tekstu do vloga wyrazami w języku angielskim poznanymi podczas wyprawy, wśród których nie zabrakło również 'odblaskowych’ wyrazów. Wykorzystując ilustracje przedstawiające liście z różnych gatunków drzew samodzielnie łączyli je z nazwami drzew podanymi dwujęzycznie- i w języku angielskim i w języku polskim. Musieli również podać polskie odpowiedniki podanych w języku angielskim drzew, których liście znajdowały się na ilustracjach. Była też zagadka w języku angielskim sprawdzająca znajomość ciekawostek dotyczących przemierzanego szlaku. Trzeba było podać nazwę skały wulkanicznej, z której zbudowana jest Bryjarka. Uczestnicy językowych zmagań świetnie zapamiętali nazwę polską i angielską tej skały. Uczniowie, którzy poprawnie wykonali wszystkie zadania językowe otrzymali nagrody-niespodzianki. I miejsce ex aequo zdobyli: Natalia Jop 5b, Jakub Biel 5b, Karolina Rucińska 6b, Alex Błaszczyk 7b oraz Julia Rucińska 7a.

Po zakończonej wycieczce uczniowie rozpoczęli pracę nad tworzeniem vlogów z wycieczki do Bacówki pod Bereśnikiem. Najciekawsze vlogi również zostaną nagrodzone. We vlogach zostaną wykorzystane również nagrania, które powstały podczas warsztatów przed Bacówką pod Bereśnikiem. Kolejnym celem wycieczki w ramach innowacji z języka angielskiego będzie Krynica Zdrój i górskie szlaki wokół niej.

zapraszamy do galerii zdjęć