Ułatwienia dostępu

„Z językiem w plecaku na górskim szlaku” – rozpoczynamy innowację z języka angielskiego w odblaskowym stylu

W związku ze Światowym Dniem Turystyki, 27 września 2023 roku odbyła się inauguracja innowacji z języka angielskiego realizowanej w naszej szkole w tym roku szkolnym. Wdrażanie założeń tegorocznej innowacji rozpoczęliśmy nieprzypadkowo 27 września – to właśnie wtedy obchodzony był Światowy Dzień Turystyki (World Tourism Day). 30-osobowa grupa uczniów z klas V – VIII wraz z koordynatorami innowacji: p. Agnieszką Obrzud, p. Beatą Damasiewicz oraz p. Maciejem Rejowskim wyruszyła na wycieczkę z językiem angielskim w tle do Bacówki nad Wierchomlą. Słoneczna pogoda i otaczająca nas wokół zieleń sprawiały, że mieliśmy wrażenie, iż wędrujemy w piękny letni dzień, pomimo tego, iż jesień jest już z nami.

Udając się na pierwszą wycieczkę w ramach innowacji, uczniowie nie zapomnieli o odblaskach, które doczepili do plecaków. Światowy Dzień Turystyki postanowiliśmy bowiem świętować w odblaskowym stylu. Dzień zapowiadał się pogodnie. Pociągiem udaliśmy się ze Starego Sącza do Wierchomli, potem autobusem podjechaliśmy pod hotel Wierchomla, skąd podążając czarnym szlakiem rozpoczęliśmy pieszą wędrówkę do Bacówki nad Wierchomlą. Po drodze na 30 uczestników wycieczki górskiej z językiem angielskim w tle czekały językowe zagadki o tematyce przyrodniczej w języku angielskim. Każda grupa otrzymała karty wyrazowe w języku angielskim oraz ilustracje związane z elementami krajobrazu górskiego, wśród wyrazów nie zabrakło również angielskich odpowiedników słów związanych z bezpieczeństwem na drodze, jak kamizelka odblaskowa i odblaskowe opaski. Zadaniem każdego zespołu było jak najszybsze dopasowanie ilustracji do otrzymanych wyrazów. Wszystkie zespoły świetnie sobie poradziły z tym językowym zadaniem, w nagrodę każdy uczeń otrzymał słodką niespodziankę, a potem ruszyliśmy dalej, wędrując przez chwilę stromym fragmentem szlaku.

Gdy dotarliśmy do Bacówki nad Wierchomlą położonej w Paśmie Jaworzyny Krynickiej nadszedł czas na zasłużony odpoczynek, była okazja zakupu pamiątkowych magnesów i pocztówek, skosztowania naleśników, a potem na polanie w pobliżu Bacówki nad Wierchomlą rozpoczęły się zespołowe warsztaty językowe. Najpierw na polanie przy szlaku do bacówki 30 uczniów ułożyło ze swoich ciał poszczególne litery tworzące WORLD TOURISM DAY, czyli angielski odpowiednik Światowego Dnia Turystyki. Na stworzonym przez całą grupę napisie przypominającym o Światowym Dniu Turystyki nie zabrakło odblasków i odblaskowych kamizelek, bo podróżując i odkrywając nowe miejsca nie możemy zapominać o bezpieczeństwie.

A potem uczestnicy wycieczki zostali podzieleni na cztery zespoły, gdyż na wszystkich czekało zespołowe zadanie językowe, w którym nie zabrakło charakterystycznego słownictwa związanego z przyrodą i krajobrazem Beskidu Sądeckiego. Każdy uczestnik warsztatów otrzymał pakiet materiałów językowych przygotowany przez koordynatorów (bank wyrażeń/zdań charakterystycznych dla pocztówki), a także słowniczek obrazkowy, w którym znalazły się wyrazy związane z górskim krajobrazem i odblaskami. Zadanie polegało na wspólnym ułożeniu treści pocztówki w języku angielskim z pozdrowieniami z bacówki nad Wierchomlą, a także przygotowaniu rysunku ukazującego piękno górskiego krajobrazu z wykorzystaniem kolorów znalezionych w przyrodzie. Żaden z zespołów nie zapomniał również o tym, aby umieścić na swojej pocztówce symboliczny znaczek – oczywiście były to pieczątki ze schroniska. Gdy wszystkie pocztówki – giganty były już gotowe, każdy zespół zaprezentował swoje prace i odczytał treść pocztówek w taki sposób, aby każdy członek zespołu mógł zabrać głos. Po zakończonych plenerowych warsztatach z języka angielskiego udaliśmy się drogą leśną do Wierchomli, a tam zanim wróciliśmy autobusem do Starego Sącza, odbył się mini-konkurs sprawdzający znajomość poznanego podczas wędrówki słownictwa w języku angielskim związanego z przyrodą Beskidu Sądeckiego i bezpieczeństwem na drodze. Dla uczniów, którzy udzielili poprawnych odpowiedzi przygotowano słodycze, a także turystyczne mapy, zachęcające do wędrówek szlakami Beskidu Sądeckiego. Przez cały czas trwania wycieczki uczniowie robili zdjęcia, kręcili krótkie relacje z wyprawy, by po powrocie z wycieczki móc przygotować vloga będącego relacją z wyprawy do bacówki nad Wierchomlą w formie video. Warto podkreślić, iż koordynatorzy posługiwali się w rozmowach z uczniami językiem angielskim, co sprawiało, iż uczniowie mogli cały czas doskonalić umiejętności językowe, jednocześnie miło spędzając czas na wspólnym wędrowaniu szlakami Beskidu Sądeckiego.

Efekty prac zespołów podczas warsztatów językowych przy Bacówce nad Wierchomlą można obejrzeć na wystawie, która znajduje się na dolnym korytarzu szkolnym. Tam też pojawił się słowniczek obrazkowy w języku angielskim dla wszystkich uczniów, którzy ze względu na ograniczoną ilość uczestników nie wzięli udział w wycieczce, ale chcieliby poszerzyć swoją znajomość słownictwa w języku angielskim dotyczącego turystyki górskiej i przyrody. Warto dodać, iż kolejna wycieczka z językiem angielskim w tle, tym razem w jesiennej odsłonie, już jest w planach.

Należy tutaj wspomnieć, iż w ciągu roku szkolnego zostaną zorganizowane przynajmniej cztery takie wycieczki piesze po Beskidzie Sądeckim w różnych porach roku. Zajęcia innowacyjne z języka angielskiego odbywać się będą w trakcie wycieczek jako ciekawy sposób na rozwijanie umiejętności językowych uczniów w sposób twórczy oraz wzbogacanie słownictwa związanego z geografią, turystyką i przyrodą. Główną przyczyną opracowania tej innowacji była potrzeba zaoferowania uczniom nowatorskich technik, które będą sprzyjały nauce języka angielskiego poza salą lekcyjną. Innowacja będzie również stanowiła motywację dla uczniów do prowadzenia aktywnego trybu życia i umożliwi poznanie piękna Beskidu Sądeckiego w różnych porach roku. W losowo wybranych zespołach uczestnicy będą musieli sprostać pojawiającym się w trakcie wędrowania zadaniom (np. nauka rozpoznania i nazywania gatunków drzew i kwiatów w języku polskim i angielskim, zagadki i quizy językowe dotyczące przebiegu trasy, górskich szczytów, krajobrazu). Po zakończonych wycieczkach zespoły, na podstawie zebranej dokumentacji (np. pieczątki ze schronisk, zdjęcia, prace plastyczne powstałe w trakcie wędrówki) stworzą własne dzienniczki wypraw w formie np. lapbooków wykorzystując poznane podczas wycieczki angielskie słownictwo. Powstaną konkursowe wystawy lapbooków na korytarzu szkolnym. Na każdej z wycieczek uczniowie będą również tworzyć autorskie vlogi, czyli relacje z wypraw szlakami Beskidu Sądeckiego, również z wykorzystaniem szkolnego sprzętu z programu Laboratoria Przyszłości.

zapraszamy do galerii zdjęć