Ułatwienia dostępu

Cała klasa 4a na wycieczce przyrodniczo-historycznej z językiem angielskim w tle. Żegnamy klasę czwartą wyjątkowo

Zapraszamy do galerii zdjęć

Szkółka leśna, plener malarski, zagadki w muzeum i pizza z widokiem na Stary Sącz  tak oto cała IV a świętowała wspólnie spędzony rok.

22 czerwca, czyli dzień przed zakończeniem roku szkolnego cała klasa IVa (100 % obecność) pod opieką wychowawcy Beaty Damasiewicz oraz Natalii Lelek  udała się na wycieczkę przyrodniczo-historyczną z językiem angielskim w tle. Spacerowym tempem wyruszyliśmy rano ulicą Jana Pawła II w kierunku szkółki drzew leśnych Nadleśnictwa Stary Sącz, gdzie czekały na nas zajęcia z edukacji przyrodniczo-leśnej. Zanim dotarliśmy jednak do szkółki drzew leśnych po drodze rozwiązywaliśmy zagadki, które były świetną okazją do tego, aby jeszcze lepiej poznać swoich kolegów i koleżanki. Kolejna seria pytań  'Znajdź kogoś, kto…’ była również świetnym sposobem na odkrywcze rozmowy w trakcie wędrówki. Warto dodać, że nie zabrakło również pamiątkowej sesji zdjęciowej z pięknym widokiem na okoliczne wzgórza i starosądecki Klasztor Sióstr Klarysek. Naszym zdjęciom towarzyszył gigantyczny balon w kształcie cyfry 4, bo przecież za parę lat miło będzie wrócić pamięcią do tych wspólnych chwil.

Gdy dotarliśmy na teren szkółki leśnej Nadleśnictwa Stary Sącz, spotkaliśmy się z leśniczym- panem Jerzym Pustułką, który zaprosił nas na godzinne warsztaty przyrodniczo-leśne, które były pełne wciągających ciekawostek o lesie.  Od dziś czwartoklasiści nie będą mieć wątpliwości jak np. wygląda sosna, czy też wiąz górski, a także dlaczego drewno lipowe wykorzystywane jest często do rzeźbienia. Będąc na terenie szkółki leśnej czwartoklasiści poznali różne gatunki drzew, obejrzeli sadzonki tych drzew, dowiedzieli się jak wygląda praca na szkółce leśnej, jak z szyszek pozyskiwane są nasiona, a potem jak z nasion powstają sadzonki drzew, obejrzeli pola siewne szkółki i uprawy leśne. Pan leśniczy Jerzy Pustułka pokazał uczniom jak wyglądają siewki i sadzonki gatunków lasotwórczych, nie zabrakło różnych zagadek przyrodniczo-leśnych i warto dodać, że uczniowie z zaangażowaniem podejmowali próby udzielenia poprawnych odpowiedzi na pytania zadawane przez pana leśniczego.

Po zakończonych zajęciach na szkółce leśnej udaliśmy się pod wiatę turystyczną na terenie Nadleśnictwa Stary Sącz, gdzie cała klasa wzięła udział w plenerowych warsztatach malarskich z językiem angielskim w tle. W cieniu drzew na trawie rozłożyliśmy koce i kartony papieru, rozciągnęliśmy folię stretch na patykach i powstało długie foliowe tło, na którym z użyciem farb i pędzli uczniowie jako cała klasa mieli za zadanie stworzyć obraz naszego lasu. Dodatkowo każdy uczeń otrzymał  jeden wyraz związany z lasem, którego odpowiednik w języku angielskim musiał znaleźć w rozsypance wyrazowej podczas pleneru malarskiego. Dodatkowo zadaniem uczniów było umieszczenie tego właśnie elementu na pejzażu. Powstał piękny obraz o lesie wykonany przez całą klasę IVa.

A potem w cieniu wiaty turystycznej uczniowie wzięli udział w zadaniu konkursowym, które polegało na wylosowaniu ilustracji związanej z lasem. Każda z drużyn musiała powiedzieć po angielsku co przedstawia wylosowany obrazek.  Dla ułatwienia każda z drużyn otrzymała trzy podpowiedzi w języku angielskim, z których należało wybrać ten poprawny wyraz. A były tam m.in. i szyszki, i liście, i pokrzywy, i drzewa iglaste, i drzewa liściaste, i żołędzie, i jeżyny, oczywiście podane w języku angielskim.

Zadanie zostało wykonane, więc ruszyliśmy w słońcu w stronę Muzeum Jana Pawła II. A tam każda drużyna musiała wykazać się spostrzegawczością, refleksem i współpracą zespołową. Na wykonanie konkursowego zadania każda drużyna miała piętnaście minut. Oglądając wystawy i eksponaty znajdujące się w muzeum uczniowie odpowiadali na dwadzieścia pytań znajdujących się na karcie zadań drużynowych, przygotowanych wcześniej przez wychowawcę. Szukali więc w Muzeum Jana Pawła II m. in. figurki św. Kingi,  butów narciarskich Jana Pawła II, kurtki Ojca Świętego, piłki nożnej podarowanej Ojcu Świętemu przez reprezentację Polski (1980-82), czy też plecaka turystycznego Jana Pawła II. By móc powiedzieć, czym jest rodzina, w gablotach drużyny musiały znaleźć pocztówkę, na której znajdowała się myśl o rodzinie. Trzeba było też odgadnąć nazwę kraju, do którego Jan Paweł II pielgrzymował w podanych na karcie konkursowej latach. Zagadki dotyczące zbiorów muzealnych pozwoliły czwartoklasistom spojrzeć zupełnie inaczej na Muzeum Jana Pawła II, które zapewne wielu z nich odwiedziło wcześniej wielokrotnie. Przez cały czas spędzony w muzeum uczniowie z ogromnym zaangażowaniem i zaciekawieniem przyglądali się poszczególnym eksponatom, by odnaleźć odpowiedzi na wszystkie pytania z karty zadań drużynowych.

Zadanie zostało zwieńczone sukcesem, więc potem po dotarciu na balkon w Restauracji Marysieńka na starosądeckim rynku, gdzie czekała na nas niespodzianka- pizza, woda i lemoniada na ochłodę, zostały ogłoszone wyniki konkursu przyrodniczo-historycznego z językiem angielskim w tle. Złote puchary zdobyli Szymon Sopata i Mikołaj Udziela, srebrne puchary powędrowały do Marty Wójcik, Oliwii Węgrzynek oraz Zuzanny Majoch, a brązowe puchary zdobył Bartosz Stawiarski oraz Karol Kurzeja. Każdy uczestnik dzisiejszej zabawy otrzymał dodatkowo odblaskową nagrodę-niespodziankę od Nadleśnictwa Stary Sącz. Świetnie się sprawdzi podczas wakacyjnych wypraw, podczas których nie można zapominać o bezpieczeństwie. Wspólne spotkanie przy stole w Restauracji Marysieńka na zakończenie wycieczki było okazją do przedwakacyjnych rozmów oraz nagrodą za cały wspólny rok spędzony w klasie IVa, bo wszyscy w kończącym się roku szkolnym 2022/23 odnieśli sukces na miarę swoich możliwości.