W związku z 24. rocznicą wizyty Jana Pawła II w Starym Sączu klasa 4a wraz z panią Beatą Damasiewicz- wychowawcą klasy oraz panią Natalią Lelek udała się na wycieczkę pieszą, która była nie tylko pełna zagadek na temat różnych ciekawych pod względem turystycznym miejsc, ale także została połączona z zespołowymi zadaniami związanymi z pobytem Ojca Świętego w Starym Sączu. Czwartoklasiści spojrzeli na nasze miasteczko z klimatem z zupełnie nowej perspektywy.
Tuż przed rozpoczęciem wycieczki uczniowie otrzymali tajemnicze fragmenty puzzli, które jak się potem okazało były częścią pocztówek, które należało ułożyć. To właśnie puzzle tworzące każdą z pięciu pocztówek zadecydowały o składzie pięciu zespołów, w których uczniowie wykonywali zadania podczas pieszej wycieczki po Starym Sączu. Zanim wyruszyliśmy na tajemniczą wręcz wyprawę połączoną z wieloma niespodziankami, grupy uczniów otrzymali ulotki z mapą Starego Sącza, a potem tajemnicze litery, które miały być pierwszymi literami w ułożonych przez uczniów zdaniach mówiących o zasadach, które należy przestrzegać, aby cała wycieczka przebiegała w miłej atmosferze. Jak się potem okazało litery ułożyły dodatkowo hasło RAZEM IVA. To właśnie wtedy byliśmy gotowi do tego, aby wyruszyć na wędrówkę Szlakiem Średniowiecznych Mnichów, który łączy Klasztor Sióstr Klarysek oraz dawny Klasztor Franciszkanów. Wędrując „kociajdami”, czyli wąskimi klimatycznymi uliczkami miasta wybrukowanymi otoczakami, uczniowie z wielkim zaangażowaniem odpowiadali na pytania, które nie tylko sprawdzały ich wiedzę historyczną o Starym Sączu, ale również testowały ich spostrzegawczość i uważną obserwację mijanych atrakcji.
Gdy dotarliśmy pod Urząd Miejski w Starym Sączu, uczniowie musieli na chodniku odszukać tajemniczą tablicę informującą turystów, iż właśnie wędrują Szlakiem Średniowiecznych Mnichów, a potem rozszyfrować symbolikę roku 1257 znajdującego się na tablicy przypominającej o tym, iż Stary Sącz jest pomnikiem historii, którą umieszczono na budynku Urzędu Miejskiego. Czwartoklasiści świetnie poradzili sobie z tymi zadaniami, a potem każda z grup otrzymała zdjęcie kolejnego miejsca, które odwiedzimy podczas spaceru. Należało je oczywiście rozpoznać. I były to malowidła ścienne w Oficynie Raczków. I z tym zadaniem czwartoklasiści świetnie sobie poradzili, więc wyruszyliśmy w stronę Oficyny Raczków, by tam odszukać malowidło ukazujące Świętą Kingę i dowiedzieć się co oznacza Omnia Beneficia. Piękna pogoda nam sprzyjała, więc kolejnym przystankiem była Cukiernia Jeziorek. Każdy wybrał swoje ulubione smaki lodów, a potem odpoczywaliśmy w cieniu lipy na starosądeckim rynku, gdzie każda z grup otrzymała kolejne tajemnicze zadanie, a było nim zdjęcie, na którym można było zobaczyć kobietę, której życie związane było ze Starym Sączem. I tym razem czwartoklasiści rozszyfrowali zagadkę i rozpoznali Adę Sari na zdjęciu, co oznaczało, że wyruszymy w stronę domu, w którym mieszkała kiedyś Ada Sari. Wykorzystując otrzymane na początku wycieczki mapy, uczniowie odgadli nazwę ulicy, w której stronę zmierzaliśmy. Idąc więc potem ulicą Sobieskiego, odszukaliśmy dom Ady Sari, a zatrzymując się na chwilę przed nim na uczniów czekało kilka zespołowych zagadek o tym kim była Ada Sari, a także jej ojciec i dlaczego przeprowadziła się ona w dzieciństwie z Wadowic do Starego Sącza.
I tak następnie dotarliśmy pod Bramę Seklerską, gdzie każda z grup usiadła na innej ławce. Wykorzystując jedynie kolory znalezione w przyrodzie- kolorowe płatki kwiatów, ziemię i liście, które uczniowie otrzymali zamiast kredek w papierowych torebkach z napisem „Stary Sącz- miasteczko z klimatem”, czwartoklasiści tworzyli nietypowe pejzaże starosądeckie. Nie mieli też stołów i biurek, więc wychowawczyni wyjęła z plecaka pudełka, które zastąpiły i stoły i biurka. Każda z grup otrzymała też pamiątkową pieczątkę „Stary Sącz- miasteczko z klimatem” z Informacji Turystycznej w Starym Sączu, która miała stać się inspiracją do stworzenia własnych pejzaży ukazujących piękno naszego miasta. Uczniowie nie kryli zaskoczenia wykonując to zadanie, a sami nie mogli potem uwierzyć jakie piękne obrazy stworzyli pracując zespołowo. Pięć starosądeckich pejzaży, które powstały przy Bramie Seklerskiej, zaskoczyły wszystkich kolorami i pomysłowym podejściem do tematu, wielu uczniów nadal nie mogło uwierzyć, że takie obrazy mogły zostać stworzone bez użycia kredek.
Po dotarciu na ołtarz papieski, wszyscy spojrzeli na pokryte zielenią wzgórza i zalesione szczyty Beskidu Sądeckiego i nikt już wtedy nie miał wątpliwości dlaczego Jan Paweł II 16 czerwca 1999 roku na zakończenie Mszy Świętej w Starym Sączu, podczas której miała miejsce kanonizacja bł. Kingi, wrócił pamięcią do swoich wędrówek górskich po beskidzkich szlakach, co stanowiło inspirację do niezapomnianej „powtórki z geografii”. Na starosądeckich błoniach na uczniów czekało więc kolejne zadanie zespołowe- układali słowa słynnej „powtórki z geografii”. Ku wielkiemu zaskoczeniu, czwartoklasiści otrzymali od nauczycieli – Beaty Damasiewicz oraz Natalii Lelek słowa „powtórki z geografii” na pocztówkach ukazujących ołtarz papieski, a potem wychowawczyni wyjęła olbrzymi puzzle przygotowane dla każdego zespołu. Rozłożone na trawie w formie puzzli fragmenty „powtórki z geografii” wcale nie było tak łatwo ułożyć w jedną całość, ale nieugięci czwartoklasiści przekładając olbrzymie kawałki puzzli z „powtórką z geografii” na trawie ostatecznie i z tym zadaniem sobie świetnie poradzili.
Na zakończenie spaceru po Starym Sączu na uczniów czekała pyszna pizza w restauracji Marysieńka. Był czas na odpoczynek, relaksujące rozmowy i podsumowanie zagadek z serii „Znajdź kogoś, kto…”, które uczniowie rozwiązywali podczas spaceru idąc od ołtarza papieskiego. Dowiedzieliśmy się m.in. kto w IVa potrafi jeździć na nartach, kto marzy o dalekich podróżach, a kto ma kilka zwierzaków domowych.
Podsumowaniem wyprawy było ogłoszenie wyników konkursu zespołowego „Stary Sącz- miasteczko z klimatem”. Tego dnia wszyscy byliśmy zwycięzcami, bez względu na to, ile punktów zdobył nasz zespół. Kolejna nietypowa wycieczka po Starym Sączu dla klasy IVa już w przygotowaniu. Wybierzemy się na nią we czwartek, dzień przed zakończeniem roku szkolnego. Tym razem będzie to przyrodniczo-historyczna wycieczka z językiem angielskim w tle. Niespodzianek również nie zabraknie.